קיה סטוניק 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ב-2018 נחת בישראל קיה סטוניק, רכב הפנאי הקטן של היצרנית הקוריאנית. הסטוניק חולק פלטפורמה עם קיה ריו ומציע בסיס גלגלים זהה ומהארוכים בסגמנט (258 ס"מ). שאר הממדים גדולים במעט מאלה של הריו ודומים לאלה של המתחרים כאשר איפור שטח ומרווח גחון של 18.3 ס"מ מעניקים לו את החלק של ה"פנאי".
סטוניק הפך לאחד מהכלים הנמכרים ביותר בסגמנט, ובסוף 2020 נחתה בארץ גרסה מעודכנת.
במהלך מתיחת הפנים שודרגה החזית, שעיצובה הפך דינמי יותר בזכות שינויים בשבכה, בפגוש ובתאורה. בסביבת הנהג מולטימדיה מחודשת עם צג "8, ממשקי סלולרי וצג מידע מעודכן בלוח המחוונים.
במהלך העדכון הוחלף מנוע הטורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים במנוע חדש המייצר 100 כ"ס - 20 כ"ס פחות מאשר במנוע שהוחלף. התיבה, כמקודם, דו-מצמדית 7 הילוכים.
מנוע ה-1.4 ליטר האטמוספרי המוכר (100 כ"ס) נותר ללא שינוי.
-
עיצוב ונוכחות
למרות שהסטוניק לא גבוה כמו שמצפים מרכבי פנאי, הוא עדיין נראה מושך וייחודי בזכות שילוב מאפיינים של רכב ספורטיבי עם איפור של רכב פנאי.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג פשוטה יחסית, עם חומרים קשיחים למגע בדשבורד ובדלתות. עושר האבזור משפר את האווירה כשברמת האבזור הגבוהה גם מקבלים נגיעות צבעוניות בחלקי פלסטיק שונים. תנוחת הנהיגה נמוכה ביחס לרכבי פנאי, אך נוחה. המרחב מאחור דומה לממוצע בקטגוריה, אך תא המטען קטן יחסית.
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו (1.0 ל', 100 כ“ס) יוצר תחושה נמרצת, מגיב בזריזות לדרישות מצערת/הילוכים, ומוסיף צליל נעים כשהוא נכנס לתחום האפקטיבי. התיבה הדו-מצמדית מתפקדת היטב אבל מעט מהוססת בהורדת הילוכים.
יחידת ה-1.4 ל' האטמוספרית (גם 100 כ"ס) רועשת, בעלת רצועת הכוח צרה, מומנט נמוך והתיבה מגיבה באיטיות - אך פעולתה חלקה.
-
נוחות והתנהגות
לקיה סטוניק בולמי זעזועים קשיחים יחסית. כפועל יוצא הוא מתקשה להתמודד עם שיבושים גדולים וחדים במהירות עירונית. כשעולה המהירות המצב משתפר - אך רעשי כביש מתחילים לבלוט.
היכולת הדינמית טובה מאוד, בזכות הגה מהיר, מתלים נוקשים ואחיזה גבוהה.
-
תמורה למחיר
חבילה טובה, בעיקר בגרסת ה-1.4 ליטר הבסיסית בזכות מחירה הנגיש.
-
גרסאות ורמות גימור
קיה סטוניק 2023 מוצע בישראל בשתי גרסאות – 1.0 ל' טורבו או 1.4 ל' אטמוספרית - ולכל גרסה 3 רמות גימור.
במנוע ה-1.4 ל', רמת גימור 'אורבן' כוללת חישוקי "17, מולטימדיה מקורית 8" עם תמיכה בעברית וקישוריות לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, בקרת אקלים, מראות צד מחוממות ומתקפלות, בקרת שיוט ומגביל מהירות, חיישני תאורה ועוד. רמת הגימור 'LX' מחליפה את חישוקי ה-"17 בחישוקי "15, ומוותרת על שמשות כהות.
רמת 'אורבן פלוס' מוסיפה פנסי ערפל, מפתח חכם וריפוד דמוי עור. בנוסף, רמת גימור זו מוצעת גם בצביעה דו-גונית בתוספת תשלום.
ב-1.0 ל' טורבו, רמת גימור EX מוסיפה לאבזור הנזכר לעיל צביעה דו-גונית כסטנדרט, אך החישוקים יורדים ל-"16. רמת 'GT ליין' מאופיינת בעיצוב אגרסיבי יותר. מבחוץ פגושים, סבכה קדמית, דיפיוזר אחורי וקצות מפלטים כסופים, ומבפנים קוסמטיקה ייחודית הכוללת מושבים המשלבים דמוי-עור, תפרים לבנים, וגלגל הגה קטום. לרשימת האבזור נוסך גג זכוכית, חיישני גשם וחיישני חניה קדמיים שנוספים לאחוריים - אבל אין אפשרות לצביעה דו-גונית.
-
בטיחות
קיה סטוניק נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2017 – מבחן פחות מחמיר מהנהוג כיום – וקיבל דירוג של 5 כוכבים עם 93% בהגנה על מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים ו-71% בהגנה על הולכי רגל.
היצע מערכות הבטיחות כולל מניעת תאונת חזית, שמירה על מרכז נתיב, התרעה על שכחת ילדים ברכב ועוד.
-
צריכת דלק
גרסת הטורבו בנזין (1.0 ל') עשויה להיות חסכונית בשימוש יום-יומי מתון, אך במבחן הדרכים שלנו הנתון עמד על 10.8 ק"מ לליטר – לא מזהיר.
גרסת ה-1.4 הייתה חסכונית יותר עם כ-14 ק"מ לליטר במבחן.
-
מה חדש בקיה סטוניק 2023
לקראת 2023 נוספה רמת גימור חדשה, 'אורבן פלוס', שמוצעת רק עם מנוע ה-1.4 ליטר.
-
סיכום
קיה סטוניק כבר אינו תחרותי כשהיה בעת הצגתו, וסובל משפע המתחרים המודרניים בסגמנט, אך הוא עדיין מציע תמורה טובה.