קיה סטוניק 2018 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
קיה סטוניק הוצג באמצע 2017 ולישראל הגיע ביולי 2018. הוא חולק פלטפורמה עם קיה ריו ומציע בסיס גלגלים זהה ומהארוכים בסגמנט (258 ס"מ). שאר הממדים גדולים במעט מאלה של הריו ודומים לאלה של המתחרים: אורך של 414 ס"מ, רוחב של 176 ס"מ וגובה של 152 ס"מ. נפח תא המטען צנוע במעט ועומד על 332 ל'. איפור שטח ומרווח גחון של 18.3 ס"מ אמורים לתת תוכן למושג "רכב פנאי".
סטוניק מוצע בישראל עם שתי יחידות הנעה: בנזין-אטמוספרי, ארבעה צילינדרים, בנפח 1.4 ל' שמייצר 100 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית פלנטרית שישה הילוכים (זהה לזה שבריו). ומנוע טורבו-בנזין חדש יחסית, שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ל' שמייצר 120 כ"ס ומשודך לתיבה דו-מצמדית עם שבעה הילוכים. בשני המקרים ההנעה היא קדמית.
יש שלוש רמות אבזור: 'אורבן' (רק ב-1.4 ל'), 'EX' ו'פרמיום' (ב-1.0 ל' טורבו). לאורבן חישוקי "17, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל "7 עם תמיכה בעברית, וקישוריות לאפל קארפלי ואנדרואיד אוטו, בקרת אקלים, מראות צד מחוממות ומתקפלות, בקרת שיוט ומגביל מהירת, חיישני תאורה, ועוד. רמת גימור EX מוסיפה צביעה דו-גונית למרכב ותאורה עוקבת פניה, כשרמת פרימיום מציעה גם חיישן גשם, מפתח חכם ופנסי ערפל.
מפרט הבטיחות כולל מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות, המזכות את סטוניק בדירוג בטיחות של 5 כוכבים במבחני הריסוק האירופאיים. בין המערכות נציין התרעת התנגשות מלפנים, בלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל, התרעה ותיקון סטייה מנתיב, עמעום אורות אוטומטי, חיישני התהפכות והתרעת ערנות.
-
עיצוב ונוכחות
למרות שקיה סטוניק 2018 לא גבוה כמו שמצפים מרכבי פנאי, הוא עדיין נראה נהדר. בין היתר כי הוא משלב מאפיינים של רכב ספורטיבי עם איפור של רכב פנאי.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג פשוטה יחסית, עם חומרים קשיחים למגע בדשבורד ובדלתות. עושר האבזור משפר את האווירה כשברמת האבזור הגבוהה גם מקבלים נגיעות צבעוניות בחלקי פלסטיק שונים. תנוחת הנהיגה נמוכה ביחס לרכבי פנאי, אך נוחה. המרחב ממוצע לקטגוריה ותא המטען קטן מהממוצע.
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו (1.0 ל', 120 כ“ס) יוצר תחושה נמרצת, מגיב בזריזות לדרישות מצערת/הילוכים, ומוסיף צליל נעים כשהוא נכנס לתחום האפקטיבי. התיבה הדו-מצמדית מתפקדת היטב אבל מעט מהוססת בהורדת הילוכים.
יחידת ה-1.4 רועשת, בעלת רצועת הכוח צרה, מומנט נמוך, והתיבה מגיבה באיטיות.
בשתי הגרסאות צריכת הדלק סבירה.
 
-
נוחות והתנהגות
קיה סטוניק 2018, מציע בולמים קשוחים יחסית. הוא בעיקר מתקשה להתמודד עם שיבושים גדולים וחדים במהירות עירונית. כשעולה המהירות המצב משתפר ומופיעים רעשי כביש. אבל סה"כ נוחות הנסיעה סבירה.
היכולת הדינמית של קיה סטוניק טובה מאוד, בין היתר בגלל הגה מהיר, מתלים נוקשים ואחיזה גבוהה.
 
-
תמורה למחיר
מעבר להיותו מוצר מוצלח, מאובזר בציוד נוחות ובטיחות, מחיריו הם מהנמוכים בקטגוריה. התמורה בגרסת הטורבו גבוהה. בגרסה האטמוספרית והמנוע החלש, התמורה נמוכה בגלל פערי המחיר הקטנים.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2018 הגרסה הנמכרת הייתה GT LINE 1 ליטר טורבו עם כ-800 יחידות.
אחריה גרסת אורבן 1.4 ליטר עם כ-300 יחידות.
 
-
סיכום
הדגם הנמכר בקטגוריה מסיבה מוצדקת.