קיה סטוניק 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
קיה סטוניק, שהוצג באמצע 2017, משתייך לסגמנט רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV).
כמקובל בקרב דגמים מסוגו, סטוניק מבוסס על רצפת דגם סופרמיני מקביל - קיה ריו במקרה דנן; בסיס הגלגלים (258 ס"מ) זהה, אך שאר הממדים גדולים משל ריו.
סטוניק הושק בישראל ביולי 2018, עם שתי מערכות הנעה לבחירה — 1.4 ליטר עם 100 כ"ס ותיבה אוטומטית-פלנטרית עם 6 היל', או 1.0 ל' טורבו עם 120 כ"ס ותיבה דו-מצמדית עם 7 היל‘. במסגרת מתיחת הפנים של הדגם, בנובמבר 2020, הוחלף מנוע ה-1.0 ל' טורבו במנוע חדש בנפח דומה, אך בעל הספק מופחת של 100 כ“ס.
-
עיצוב ונוכחות
ההופעה החיצונית נאה, והגרסה לאחר מתיחת הפנים שומרת על מראה רענן חרף גילו של העיצוב המקורי.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נעימה לשהייה - חומרי הדיפון אמנם פשוטים יחסית, אך ההרכבה טובה. העיצוב הכללי לא עומד בקו אחד עם מתחרים מודרניים יותר, אבל התגמול מגיע בדמות הנדסת אנוש טובה מאוד המקלה על התפעול.
מרחב הפנים מלפנים ראוי והמושבים מוצלחים. תנוחת הנהיגה אומנם גבוהה משל רכב "פרטי" - אך נמוכה משל חלק מהמתחרים.
מאחור המרחב מספק עבור שניים - אולם יש מרווחים ממנו בסגמנט.
תא המטען סביר בנפחו (332 ל'), עשוי היטב ושימושי.
-
מנוע וביצועים
למרות שלשתי גרסאות ההנעה של סטוניק – 1.0 ל' או 1.4 ל' – הספק זהה של 100 כ"ס, דווקא המנוע הקטן מציע ביצועים עדיפים משמעותית בזכות מגדש טורבו המעניק לו יותר מומנט בטורים נמוכים ואופי נמרץ יותר.
לגרסת ה-1.4 ל' ביצועים מספקים ביום-יום, לא הרבה מעבר לכך. לזכותה פעולה נעימה יותר בזכות תיבה אוטומטית פלנטרית פשוטה אך יעילה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה סבירה בעיר, לא הרבה מעבר לכך, וזאת בשל כיול נוקשה של המתלים. מחוץ לעיר המצב משתפר אך הנוחות עדיין לא מצטיינת.
בידוד הרעשים אינו מרשים וכבר ב-70 קמ"ש ישנם רעשי רוח בולטים, אליהם מצטרפים לא מעט רעשי כביש ובעומס גם רעשי מנוע.
התנהגות הכביש טובה מאוד, כמעט מהנה.
-
תמורה למחיר
גרסת הבסיס של סטוניק מציעה תמורה מצוינת לכסף בזכות מחירה נמוך ואבזורה העשיר. דווקא בגרסאות היקרות עם מנוע הטורבו התמורה פחות מרשימה מול התחרות בסגמנט.
-
גרסאות ורמות גימור
קיה סטוניק 2024 מוצע בישראל בשתי גרסאות – 1.0 ל' טורבו או 1.4 ל' אטמוספרית.
לסטוניק מגוון רמות גימור כאשר לכולן מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' הכוללת תמיכה באנדרואיד ואפל, בקרת אקלים, חישוקים קלים ועוד.
-
בטיחות
קיה סטוניק נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2017 – מבחן פחות מחמיר מהנהוג כיום – וקיבל דירוג של 5 כוכבים עם 93% בהגנה על מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים ו-71% בהגנה על הולכי רגל.
היצע מערכות הבטיחות כולל מניעת תאונת חזית, שמירה על מרכז נתיב, התרעה על שכחת ילדים ברכב ועוד.
-
צריכת דלק
גרסת הטורבו בנזין (1.0 ל') עשויה להיות חסכונית בשימוש יום-יומי מתון, אך במבחן הדרכים שלנו הנתון עמד על 10.8 ק"מ לליטר – לא מזהיר.
גרסת ה-1.4 הייתה חסכונית יותר עם כ-14 ק"מ לליטר במבחן.
-
מה חדש בקיה סטוניק 2024
אין שינוי במפרט בשנת הדגם 2024.
-
סיכום
מוצלח ופופולרי, אבל כבר מתחיל להראות את גילו.