סובארו פורסטר 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בנובמבר 2023 סובארו חשפה את הדור השישי של פורסטר, רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) שלה. הדור החדש מבוסס על קודמו, כך שלמעשה מדובר במתיחת פנים מקיפה אותה מגדירה היצרנית כדור חדש. גם המידות כמעט זהות לאלה של הדור היוצא, כולל בסיס הגלגלים שעומד על 267 ס"מ בלבד.
מבחוץ, פורסטר החדש מציג עיצוב קשוח מבעבר, עם קווים ישרים, יחידות תאורה רבועות וסבכה טרפזית גדולה. התוצאה הכללית מזכירה קצת דגמים אמריקאים, וכנראה לשם כיוונה היצרנית.
גם סביבת הנהג זכתה לעיצוב חדש. את עיקר תשומת הלב תופס מסך המולטימדיה האנכי בגודל 11.6 אינץ' הכולל קישוריות אלחוטית לאפל ולאנדרואיד.
בסובארו מציינים כי השלדה זכתה למספר חיזוקים ושינויים לשיפור יכולותיה, וכי נעשו מאמצים להפחתת רעשים, עד 39% פחות מהדור היוצא.
בשלב זה מוצע רק מנוע אחד – אותו בוקסר אטמוספרי בנפח 2.5 ל' המוכר מהדור היוצא. ההספק עומד על 180 כ"ס והמומנט על 24.6 קג"מ. התיבה רציפה וההנעה כפולה קבועה כמיטב המסורת בסובארו.
בתחום השטח תקבלו גם את מערך ה-X-MODE המוכר, מרווח גחון של יותר מ-22 ס"מ ועוד.
השיווק בישראל החל באפריל 2024.
-
עיצוב ונוכחות
למרות שהשינויים המכאניים ביחס לדור הקודם אינם גדולים, בפועל הדגם החדש נראה שונה לחלוטין. המידות אומהם כמעט זהות, אך הוא נראה גדול משמעותית מקודמו, כמעט מגושם – ובעיקר מכוון לטעם האמריקאי. רבוע, קשוח ובוטה.
-
תא נוסעים ומטען
כמקובל בסובארו, סביבת הנהג נראית מאוד לא-עדכנית. הגוונים הכהים, משטחי הפלסטיק המאסיביים, הדיפון הפשוט והחומרים המוצקים יוצרים סביבת נהג המשדרת עמידות אך אינה עכשווית בעיצובה.
בצד החיובי, זה אומר שהנדסת האנוש טובה ושהתפעול פשוט יותר מהמקובל.
תנוחת הנהיגה טובה ונכונה לרכב פנאי, וטווח הגבהת המושב גדול וזה יעיל. מנגד, מושב הנוסע אינו מתכוון לגובה והוא גם נמוך יחסית. המושב עצמו נוח אך ריפוד דמוי העור ברמת גימור 'ספורט' שנבחנה אינו מספיק "נושם" בקיץ החם. ריפוד העור והמושבים ברמות האבזור הגבוהות נראים מזמינים ונוחים יותר.
מאחור המרחב נאה, ואיכות הנסיעה שם נשכרת מפתחי המיזוג.
תא המטען גדול, יעיל ושימושי, אך הכיסוי פשוט מדי.
-
מנוע וביצועים
מנוע הבוקסר של סובארו נטול טורבו ומעניק גם הוא קצת טעם של פעם. בתנועה רגילה הביצועים הולמים, והרכב נע באופן יעיל וזורם בסל"ד לא גבוה.
כאשר צריך יותר, בעליות או בעקיפות, חייבים למשוך אותו לטורים גבוהים, ואז הצליל הנאה הופך חד, וממש בקצה יש תחושה שהמנוע מתאמץ מדי.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים מכוון לרכות, והרכב מתקשה על שיבושים בנסיעה איטית, בגלל מחסור בריסון. ככל שהמהירות והעומס עולים, נוחות הנסיעה משתפרת ובהרבה, והרכב נעים למדי.
פורסטר החדש גם שקט מקודמו, אך רעשי הרוח עדיין בולטים.
פורסטר אינו דגם מחודד בהתנהלותו בכביש המפותל; אותו כיול מתלים רך וגם מהלך בולמים ארוך יוצרים זוויות גלגול מוחשיות. עם זאת, היכולת עצמה טובה, בעיקר בזכות ההנעה הכפולה המשובחת וחלוקת הכוח הטובה.
להגה "שטח מת" מעט גדול במרכז, וזה אחראי לכך שהיציבות הכיוונית בכבישים מהירים מעט נפגעת, אך לאחר הפנייתו, כמו בעיקולים, פעולתו טובה ונכונה. הבלמים אינם מצטיינים בעוצמה ובלימת חירום מחייבת לחיצה נחושה.
מעבר לכביש, בדרכים הלא-סלולות פורסטר מצטיין כקודמו: רכב מאוד מהנה, צולח היטב שבילים – ומבלי לעייף את הנהג ואת הנוסעים. עם זאת, ולמרות ההנעה הכפולה היעילה ומרווח הגחון הנאה, זווית הגישה הנפגעת בגלל מבנה הפגוש החדש, מצמצמת את היכולת בשטח יותר מאתגר.
-
תמורה למחיר
ביחס לדור הקודם, המחירים התייקרו. עם זאת, יש לזכור כי לפורסטר יש הנעה כפולה כסטנדרט, יתרון משמעותי בשטח, ובמחיר שלו רוב הכלים מוצעים בהנעה קדמית בלבד. התמורה בינונית.
-
גרסאות ורמות גימור
סובארו פורסטר מוצעת בארבע רמות גימור.
ב'פרמיום' פקדי הילוכים מאחורי ההגה ובורר מצבי נהיגה, ובנוסף: תאורת לד ופנסים עוקבי-פנייה, חישוקי "17, חיישני תאורה, גג פנורמי, מצלמת נסיעה לאחור, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושב הנהג, חימום מושבים קדמיים, מסך "11.6 עם קישוריות מלאה וטעינה אלחוטית, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג לאחור ועוד.
ב'ספורט' צמיגים רחבים יותר, מצב X-MODE משופר, איתות במראות ופריטי עיצוב ייחודיים בחוץ ובפנים.
ברמת האבזור 'לימיטד' חישוקי "18, ובנוסף: חיישן גשם, פתיחת דלת תא המטען עם חיווי רגל, זיכרונות למושב הנהג, תפעול חשמלי למושב הנוסע, חימום מושבים אחוריים, מערכת שמע של הרמן קרדון וריפוד עור.
ברמת האבזור 'אקזקוטיב' חישוקי "19, ובנוסף: מצלמות 360 מעלות ואוורור למושבים הקדמיים.
-
בטיחות
סובארו פורסטר 2024 טרם נבדק במבחני הריסוק של יורו NCAP.
בפורסטר החדש המהדורה האחרונה של מערך הבטיחות של סובארו המכונה 'EyeSight', הכולל שלוש מצלמות. במערכות הבטיחות, בין השאר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עד בלימה וזחילה בפקק, תיקון סטייה מנתיב, התרעה על רכב בשטח מת, בלימה בנסיעה לאחור עם זיהוי מכשול והתרעה על תנועה חוצה שם, עמעום אור גבוה אוטומטי ובנוסף תשע כריות אוויר; החל מרמת אבזור 'לימיטד' ומעלה, גם ניטור עייפות נהג.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק אינה הצד החזק בפורסטר. היא נעה בין 8 ק"מ/ל' ביום המבחן המאומץ ל-11 ק"מ/ל' בשיוט רגוע.
-
סיכום
רכב פנאי עם אופי ויכולת ייחודיים בהשוואה לבני מינו.