טויוטה C-HR 2017 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
טויוטה, מי שהמציאה את תחום רכבי הפנאי ב-1994 עם ראב4, איחרה להציג רכב פנאי קטן יותר. הסיבה לטענתה היא הרצון להגיע עם משהו שונה, ואין ספק שזה בדיוק מה שהיא עשתה עם דגם בעיצוב צעקני ויומרות ניהוג. הוא נקרא C-HR – ראשי התיבות של Coupe - High Rider ומתבסס על פלטפורמת TNGA החדשה והגמישה שמאז משמשת את רוב דגמי טויוטה. ממדיו משייכים את הדגם לקצה התחתון בסקאלת הממדים, כך שלמעשה יש לה שני דגמים באותה קטגוריה (ראב4 ו-C-HR): אורכו 436 ס"מ, רוחבו 179.5 ס"מ, גובהו 155.5 ס"מ (לגרסה ההיברידית), ובסיס הגלגלים עומד על 264 ס"מ. לתא המטען נפח מצומצם יחסית של 297 ל'.
הוא הוצג בעולם ברבעון השלישי של 2016 כשלישראל הגיע בינואר 2017 בשתי גרסאות המנוע הקיימות: היברידית וטורבו. יחידת הכוח ההיברידית דומה לזו שכבר משרתת את פריוס ובעתיד תמצא גם בקורולה: מנוע בנזין 1.8 ל', 98 כ"ס ומנוע חשמלי עם 71 כ"ס, שמספקים יחדיו 122 כ"ס. לצידה תוצע גרסת 1.2 ל' טורבו – בהופעת הבכורה של מנוע זה בישראל, עם 116 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה.
מנוע הטורבו מוצע רק ברמת גימור אחת והבסיסית מבין השתיים המשווקות בישראל. הרמה נקראת 'סיטי' (C-ITY) וכוללת חישוקי "17, מולטימדיה מקורית – טויוטה טאץ' 2 העדכני עם צג "8, מצלמה ובלוטות' – מפתח חכם ובקרת אקלים מפוצלת.
הגרסה ההיברידית מוצעת בשתי רמות גימור, 'סיטי' (זהה לגרסת הטורבו) ורמת 'שיק' (C-HIC). הרמה הבכירה מוסיפה חישוקי "18, גג ובתי מראות שחורים לטובת מראה יותר אופנתי מבחוץ. בפנים יש לה תאורת אווירה עשירה יותר עם גוונים וחומרים שונים, חימום מושבים קדמיים וכיוון קשיחות מסעד במושב הנהג.
היצע מערכות הבטיחות בשתי רמות הגימור זהה וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, קריאת תמרורים ועמעום אורות אוטומטי. יש לומר שציון הבטיחות של EuroNCAP אינו תקף בישראל כיוון שהגרסה שקיבלה את הציון כללה 9 כריות אוויר ובארץ המכונית נמכרת עם 7 כריות בגרסה ההיברידית ו-6 כריות בגרסת הטורבו. בנוסף בתחילת הדרך שווק הדגם עם בלימה אוטונומית אבל ללא יכולת זיהוי הולכי רגל. תקלה שתוקנה בעדכון תוכנה במהלך 2018 עבור כל גרסאות, כך שגם גרסאות העבר מציעות כיום יכולת זו.
-
עיצוב ונוכחות
עם ה-C-HR טויוטה פתחה בכיוון עיצובי חדש, מלא הבעה, שרירי ונועז. קשה לחשוב על עיצוב רחוק יותר מהתדמית של טויוטה כיצרן שמרן.
-
תא נוסעים ומטען
גם בפנים קשה להאמין שמדובר ברכב של טויוטה, עם עיצוב צעיר ומקורי, והמון אבזור. אבל העיצוב של טויטה C-HR 2017 שם את הפרקטיות בצד: ההגה לא מתכוונן מספיק (גובה ומרחק) ומעט מגביל את תנוחת הנהיגה, יש מספר מצומצם של תאי אחסון, מאחור אין פתחי אוורור, הגג הנמוך פוגם בנוחות הכניסה למושב האחורי, החלונות האחוריים קטנים ותא המטען קטן ב-50% ביחס למה שמקובל בסגמנט.
-
מנוע וביצועים
תחילת התנועה נעימה ותגובה לדוושה זריזה, בזכות המנוע החשמלי. אולם כשיוצאים מהעיר לכבישים המהירים ולדרכים המאתגרות יותר, חטיבת הכוח עושה את העבודה – אבל לא עומדת בציפיות שמייצרים ההצהרות והעיצוב. צריכת הדלק מצוינת ודומה לזו שתתקבל ממתחרים היברידיים או ממנועי דיזל.
-
נוחות והתנהגות
המתלים הרכים מציעים נוחות נסיעה מצוינת, בכל מהירות. אבל בידוד הרעשים (בעיקר הכביש וגם הרוח) לא מוצלח. התנהגות הכביש מצוינת והכי דומה לרכב נוסעים פרטי, בזכות הממדים הקטנים ובעיקר הגובה הנמוך (ותנוחת הנהיגה הנמוכה שהוא מכתיב).
-
תמורה למחיר
המחיר מעט גבוה ביחס למתחרים הישירים, בעיקר בגרסה המאובזרת, אך טויוטה C-HR 2017 מפצה על כך בעיצוב, בתחושה עשירה בתא הנוסעים ובאבזור נדיב.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2017 הגרסה הנמכרת הייתה C-HIC 1.8 ליטר עם כ-24100 יחידות.
אחריה גרסת C-ITY 1.8 ליטר עם כ-1800 יחידות.
-
סיכום
היורש האמיתי לניסאן ג'וק הפופולארי, אם כי הפשרות שהוא דורש בתחום הפרקטי פחות כואבות מאלו שדרש אביו הרוחני.