טויוטה יאריס קרוס 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
יאריס קרוס היה אמור להיות מוצג לעולם בתערוכת ז'נבה 2020, אבל זו בוטלה בשל נגיף קורנה. הוא הוצג באפריל אותה שנה, מתוכנן עבור השוק האירופאי ומיוצר בצרפת לצד יאריס החדשה. לישראל הגיע באוגוסט 2021.
כמשתמע משמו, הוא חולק את מרבית מרכיביו עם טויוטה יאריס הנוכחית (דור רביעי). השניים חולקים את אותה פלטפורמה TNGA החדשה בגרסת B הקטנה. לשניים בסיס גלגלים זהה של 256 ס"מ, אבל השאר מעט שונה. אורכו, 417 ס"מ, גדול ב-24 ס"מ מזה של הסופרמיני, רחב ב-2 ס"מ ל-176.5 ס"מ, וגבוה ב-9 ס"מ מיאריס.
יאריס ויאריס קרוס גם חולקים מנועים, אלא שבהתאם לייעודו, יאריס קרוס גם מציע הנעה כפולה (בגרסה ההיברידית), דבר נדיר בקטגוריה. המערכת נקראת AWD-i, ומבוססת על הנעה חשמלית לגלגלים האחוריים, והמומנט שהיא מפנה אליהם משתנה לפי תנאי האחיזה. גרסת ההנעה הכפולה לא מגיעה ארצה.
לגרסה ההיברידית מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר 3 צילינדרים המייצר 92 כ"ס, מנוע חשמלי עם 80 כ"ס והספק משולב של 116 כ"ס. לגרסת הבנזין אותו מנוע, וזה מייצר 125 כ"ס. תיבת ההילוכים רציפה עם 10 יחסי העברה קבועים
יש כמה שינויים בין יאריס ליאריס קרוס. לקרוס מוט מייצב קדמי עבה יותר, קורת מתח מאחור מוגדלת ובמערך המתלים בולמי זעזועים וקפיצים אחרים, מוקשחים יותר.
בגרסת הבנזין שלוש רמות גימור: 'סול' עם תאורת לד אחורית, מחוונים מוקרנים, מולטימדיה מקורית עם צג "8, פקדי הילוכים מההגה. 'סטייל' עם חישוקי "16, מערכת שמע משודרגת. רמת גימור 'סקאי', מוסיפה מפתח חכם, תאורת אווירה, וגג זכוכית.
בגרסה ההיברידית שלוש רמות גימור שונות: 'אקו' שמתמקמת בין רמת 'סול' ל'סטייל' ויש לה בנוסף גם בקרת אקלים. רמת גימור 'אורבן' מוסיפה גם חישוקי "16, מפתח חכם, מחוונים מוקרנים, מערכת שמע משודרגת. לרמת 'פרמייר אדישן', חישוקי "17, גג בצבע שחור, תאורת לד מלאה, פריטי עיצובי ייחודיים בחוץ ובפנים, תאורת אווירה, בקרת אקלים דו-אזורית, מושבי ספורט עם ריפוד משולב דמוי עור.
-
עיצוב ונוכחות
למרות שיאריס קרוס קרוב יותר בממדיו ל-C-HR – רכב הפנאי הקומפקטי הקטן יותר – עיצובו דומה יותר לזה של ראב4 הגדול יותר. מעבר לגובה ולמרווח הגחון, גם מרכיבי העיצוב מכריזים על כך שמדובר ברכב פנאי: רצועת מגן היקפית בשחור, גם בבתי הגלגלים ולאלה מפתח גדול יחסית. התוצאה היא נוכחות.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג דומה לזו שביאריס, כוללת צג מולטימדיה גבוה במרכז. החומרים המרכבים את התא כולל דיפוני הדלתות נוקשים, דקים ויוצרים מופע חלול. גם בד הריפוד לא משהו, האבזור לא נדיב והנדסת האנוש רק מספקת. כל אלה יוצרים תא בינוני.
תנוחת הנהיגה מוגבהת ביחס ליאריס, אבל המושב לא טוב, הן בבסיס, הן במשענת. המושב האחורי מהטובים בסגמנט עם תמיכת ירכיים מלאה, ומשענת מצוינת. מרווח הראש סביר, מרווחי ברכיים וכפות רגליים מצוינים, מנהרת גל ההינע קטנה מעניקה איכשהו מקום באמצע.
תא המטען של טויוטה יאריס קרוס 2021 הוא מהגדולים בקבוצה. אבל הוא מחסיר אבזור ייעודי, והחומרים בסיסיים.
 
-
מנוע וביצועים
הגרסה ההיברידית במיטבה בעומס קל כמו בהתנהלות עירונית או בשיוט. ככל שהקצב עולה חטיבת הכוח מפגינה, גם באופן ווקאלי, כי היא מתאמצת. תנועה ראשונית אפשרית על חשמל ואז הוא מאוד שקט. כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, הדבר מורגש ונשמע. צריכת הדלק מצוינת עם 21.5 ק"מ/ל' בממוצע.
לגרסת הבנזין ביצועים דומים וסבירים, וגם כאן גבול היכולת הוא בעומס כבד. התיבה הרציפה יעילה מאוד רוב הזמן, אבל רצועת כוח כל-כך גבוהה וצרה (מ-4800 ועד-5000 סל"ד), ומחייבת לאמץ את המנוע כל פעם שרוצים לקבל ביצועים סבירים ואז הרעש בולט מאוד. צריכת הדלק מצוינת עם כ-11.5 ק"מ לליטר במבחן המאומץ שלנו.
 
-
נוחות והתנהגות
שימוש במרכבים מתלה קשיחים יותר, מובילים לנוחות נסיעה בינונית. בנסיעה עירונית, טלאים נספגים בצורה נאותה אך תיקונים ושברים פחות. בכביש הבין-עירוני הנוחות טובה בהרבה. זה גם המצב בנסיעת שבילים. בידוד הרעשים חסר, גם רוח, גם כביש וזה של המנוע נשמע כבר מ-3000 סל"ד.
היכולת הדימית נאה מאוד, עם מעט זוויות גלגול אם בכלל, כשרק ההיגוי מעט פחות פרוגרסיבי מהנדרש.
 
-
תמורה למחיר
המחיר יקר. בשתי הגרסאות. ברמות הגימור הגבוהות הוא מתייצב מול המיטב בקטגוריה ואלה מציעים יותר כמעט בכל תחום. הרמות הנמוכות דלות מידי באבזור, אבל מספקות תמורה עדיפה במיוחד בגרסת הבנזין.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה אורבן 1.5 ליטר היבריד עם כ-400 יחידות.
אחריה גרסת אורבן 1.5 ליטר עם כ-200 יחידות.
 
-
בטיחות
לכל הגרסאות ורמות הגימור מפרט בטיחות שכולל בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל וכלים דו-גלגליים, תיקון סטייה מנתיב, עמעום אוטומטי, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה למניעת שכחת ילדים מאחור. בנוסף, לדגם שתי כריות אוויר בין המושבים הקדמיים, לסך כולל של שמונה כריות.
מבחן בטיחות פורסם באוקטובר 2021 ובו ארגון EuroNcap העניק למכונית ציון של חמישה כוכבי בטיחות.
 
-
מה חדש בטויוטה יאריס קרוס 2021
דגם חדש לחלוטין שלא היה בעבר.
-
סיכום
מעוצב נכון, ובמתכון המדויק לרב מכר.