טויוטה יאריס קרוס 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
יאריס קרוס היה אמור להיות מוצג לעולם בתערוכת ז'נבה 2020, אבל זו בוטלה בשל נגיף קורנה. הוא הוצג באפריל אותה שנה, מתוכנן עבור השוק האירופאי ומיוצר בצרפת לצד יאריס החדשה. לישראל הגיע באוגוסט 2021. מאז נמכר הדגם ללא שינוי.
כמשתמע משמו, הוא חולק את מרבית מרכיביו עם טויוטה יאריס הנוכחית (דור רביעי). השניים חולקים את אותה פלטפורמה TNGA החדשה בגרסת B הקטנה. לשניים בסיס גלגלים זהה של 256 ס"מ, אבל השאר מעט שונה. אורכו, 417 ס"מ, גדול ב-24 ס"מ מזה של הסופרמיני, רחב ב-2 ס"מ ל-176.5 ס"מ, וגבוה ב-9 ס"מ מיאריס.
יאריס ויאריס קרוס גם חולקים מנועים, אלא שבהתאם לייעודו, יאריס קרוס גם מציע הנעה כפולה (בגרסה ההיברידית), דבר נדיר בקטגוריה. המערכת נקראת AWD-i, ומבוססת על הנעה חשמלית לגלגלים האחוריים, והמומנט שהיא מפנה אליהם משתנה לפי תנאי האחיזה. גרסת ההנעה הכפולה לא מגיעה ארצה.
לגרסה ההיברידית מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר 3 צילינדרים המייצר 92 כ"ס, מנוע חשמלי עם 80 כ"ס והספק משולב של 116 כ"ס. לגרסת הבנזין אותו מנוע, וזה מייצר 125 כ"ס. תיבת ההילוכים רציפה עם 10 יחסי העברה קבועים
יש כמה שינויים בין יאריס ליאריס קרוס. לקרוס מוט מייצב קדמי עבה יותר, קורת מתח מאחור מוגדלת ובמערך המתלים בולמי זעזועים וקפיצים אחרים, מוקשחים יותר.
בגרסת הבנזין שלוש רמות גימור, 'סול', 'סטייל' ו'סקאי', ובגרסה ההיברידית שלוש רמות גימור שונות: 'אקו', 'אורבן' ו'פרמייר אדישן'. על פירוט תכולתן בדף הדגם של 2021.
לכל הגרסאות ורמות הגימור מפרט בטיחות זהה, ובמבחן הבטיחות שפורסם באוקטובר 2021, ארגון EuroNcap העניק למכונית ציון של חמישה כוכבי בטיחות.
-
עיצוב ונוכחות
המראה דומה לזה של ראב4, עם מופע מובהק של רכב פנאי. החזית בוטה, ובמבט מן הצד ומאחור בולט מבנה מודגש של רכב פנאי המפגין עיצוב קשוח, כולל שימוש נרחב בפלסטיק שחור סביב.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג דומה לזו שביאריס ובינונית מאוד. איכות החומרים שבחלק העליון סבירים, אך מיד בהמשך אלה הופכים לנוקשים וגסים כולל אלה שבדלתות. גם איכות הגימור טעונה שיפור במקומות מסוימים. צג המולטימדיה אינו איכותי במיוחד, הגרפיקה פשוטה, איכות השמע לא מרשימה ואיכות התמונה של מצלמת הנסיעה לאחור נמוכה.
תנוחת הנהיגה גבוהה, המרחב סביר, אך המושב לא נוח. מאחור מרווח הראש סביר, מרווחי ברכיים וכפות רגליים מצוינים, מנהרת גל ההינע קטנה מעניקה איכשהו מקום באמצע. המושב האחורי הוא מהטובים בסגמנט.
תא המטען הוא מהגדולים בסגמנט. אבל הוא מחסיר אבזור ייעודי, והחומרים המרכיבים אותו בסיסיים.
 
-
מנוע וביצועים
לגרסה ההיברידית ביצועים טובים אבל פעולתה גסה. המנוע מתעורר בהנעות קרות ברעד וברעש, וכל תאוצה קלה המזמינה את מנוע הבנזין לפעול מביאה עימה רעשים וגם ויברציות. המנוע נשמע בעיר גם בעומס קל ובשיוט במהירות של 100 קמ"ש קולו נוכח מאוד. צריכת הדלק מצוינת עם 21.5 ק"מ/ל' בממוצע.
לגרסת הבנזין ביצועים דומים וסבירים, וגם כאן גבול היכולת הוא בעומס כבד. התיבה הרציפה יעילה מאוד רוב הזמן, אבל אם רוצים לקבל ביצועים סבירים יש לאמץ את המנוע ואז הרעש בולט מאוד. צריכת הדלק מצוינת עם כ-11.5 ק"מ לליטר במבחן המאומץ שלנו.
 
-
נוחות והתנהגות
בנסיעה עירונית הנוחות סבירה. בורות ופסי האטה מטופלים היטב, אבל לא בליטות קטנות וחתכים. זה גם המצב בנסיעת שבילים. בכבישים בינעירוניים הביצוע עדיף, אבל התמונה דומה למדי. איכות בידוד הרעשים נמוכה. גם בעיר.
היכולת הדימית נאה מאוד, עם מעט זוויות גלגול אם בכלל, כשרק ההיגוי מעט פחות פרוגרסיבי מהנדרש.
 
-
תמורה למחיר
יאריס קרוס נראה כרכב פנאי קשוח, מעניק מרחב טוב לנוסעים ולמטען, ביצועים טובים וצריכת דלק מצוינת. אבל הוא יקר, סביבת הנהג (חומרים וגימור) בינונית, ובעיקר רועש בכל מתאר נהיגה ונסיעה. ברמות הגימור הגבוהות הוא מתקשה להוות תחרות. הרמות הנמוכות דלות מידי באבזור, אבל מספקות תמורה עדיפה במיוחד בגרסת הבנזין.
-
מה חדש בטויוטה יאריס קרוס 2022
אין שינוי בשנת הדגם 2022.
-
סיכום
ההופעה עתירת נוכחות, והמפרט מכוון להיות רב מכר. אבל הביצוע פושר, והמחיר יקר.