יונדאי סונטה 2020 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
יונדאי הציגה את הדור השמיני של סונטה במרץ 2019 כשהגרסה ההיברידית הוצגה ביולי אותה שנה. לישראל הגיעה בספטמבר 2020 מקוריאה תחת תקינה קנדית. הסיבה לעיכוב היא במאמצי היבואן בשיתוף היצרן כדי שהמכונית תעמוד בדרישות הכניסה לקבוצה 2 במיסוי הירוק, דבר המבטיח לה הקלות גדולות במיסוי ותג מחיר תחרותי.
יונדאי סונטה החדשה מאמצת עיצוב דינמי יותר, שהיצרנית מגדירה כ"קופה ארבע דלתות". לדגם החדש לא רק עיצוב מרשים אלא גם מבנה יעיל מבחינה אווירודינמית עם מקדם גרר של 0.24CD מהנמוכים בקטגוריה. פרופורציות המרכב שונות, עם ירידה של שלושה ס"מ בגובה (לכ-144 ס"מ), לצד צמיחה של 2.5 ס"מ ברוחב (לכ-189 ס"מ) ו-4.5 ס"מ באורך הכללי (ל-490). בסיס הגלגלים צמח ב-3.5 ס"מ ועומד על 284 ס"מ בקירוב. השינוי בממדים נובע גם משימוש בפלטפורמה חדשה (N3), כשסונטה היא המכונית הראשונה בקונצרן יונדאי-קיה להשתמש בבסיס החדש.
כבעבר היא מוצעת בישראל רק בגרסה היברידית. זו מצוידת במנוע בנזין אטמוספרי 2.0 ל' חדש מסדרת "סמארט סטרים", שמייצר 152 כ"ס, ומנוע חשמלי שמייצר 51 כ"ס. התפוקה המשולבת עומדת על 192 כ"ס. סה"כ דומה לדור הקודם. ההנעה קדמית והתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים כשמערכת ניהול ממוחשבת חדשה (Active Shift Control) משפרת את מהירות העברות ההילוכים ב-30% לטובת האצה, צריכת הדלק, ואמינות.
כמו בדור הקודם יש את אותם שתי רמות גימור, שכעת עשירות יותר. רמת 'פרמיום' מציעה חישוקי "17, תאורת לד, מולטימדיה עם צג "8, מערכת אודיו של BOSE, ריפוד עור, תצוגה עילית, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים לאחור, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, טעינה אלחוטית ועוד. רמת גימור 'לימיטד' מוסיפה גג פנורמי, אוורור למושבים הקדמיים, זיכרונות למושב הנהג, מחוונים מוקרנים ומצלמות היקפיות.
בתחום הבטיחות רמת 'פרמיום' כוללת בלימה אוטונומית, סיוע במניעת תאונה בכניסה לצומת, תיקון סטייה מנתיב, ניטור היקפי אקטיבי לשטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, חיווי למניעת שכחת ילדים מאחור ועוד. רמת גימור 'לימיטד' מוסיפה בלימה אוטונומית בחניה והקרנה במחוונים של תמונת השטח המת עם הפעלת האיתות.
-
עיצוב ונוכחות
סונטה מדגימה את ההתקדמות הגדולה של יונדאי בתחום העיצוב. עם קווי קופה מרובת דלתות היא נראית מאוד גדולה, למרות שאינה ארוכה משמעותית מקודמתה. לעיצוב המרשים גם יתרון אווירודינמי בזכות מקדם גרר נמוך של 0.24CD. התוצאה מיוחדת ומאוד בולטת.
-
תא נוסעים ומטען
גם בתא הנוסעים נעשה שינוי עיצובי משמעותי והוא נראה מודרני ונאה. החומרים טובים ברובם ויחד עם האבזור העשיר מתקבלת תחושה עשירה. צג המולטימדיה ובקרת האקלים נוחים לתפעול אך התצוגות של שתיהן לא עדכניות. גם תפעול בלם החנייה החשמלי לא אינטואיטיבי.
מלפנים יש המון מקום. מאחור מרחב הראש לגבוהים מוגבל בגלל עיצוב הגג המשתפל. המושבים עצמם נוחים, אם כי לא מושלמים. תא המטען של יונדאי סונטה 2020 גדול מאוד, אך המפתח צר יחסית.
 
-
מנוע וביצועים
על פניו אין הבדל בין המנוע הקודם לזה שבדור החדש. בפועל ההבדל מהותי. הביצועים נותרו מצוינים ואף השתפרו, עם זמינות כוח עדיפה ומהירה יותר. המעבר בין מנוע הבנזין לחשמל ולהיפך חלק וכמעט ולא מורגש. תיבת ההילוכים מתעקשת לפעמים להישאר בהילוכים נמוכים, והדבר גורם למנוע לעבוד בסל"ד מעט גבוה, מה שיוצר בשיוט פעולה מעט "עסוקה". צריכת הדלק מצוינת, טובה יותר מקודמתה, ומהטובות בקטגוריה.
-
נוחות והתנהגות
המתלים מציגים סוג של רכות ראשונית המלווה בנדנוד מרכב. זה לא מתפתח לחוסר ריסון מרתיע, אלא מסדר לסונטה נוחות נסיעה מעולה. יחד עם בידוד רעשים מוצלח מתקבלת התנהלות שקטה ואווירה נינוחה.
גם היכולת הדינמית של יונדאי סונטה 2020 שופרה. ההגה חסר תחושה ובעל שטח מת, אך משקלו נכון. הבלמים אינם מדויקים אבל טובים ביחס לכלים היברידיים.
 
-
תמורה למחיר
לסונטה מראה מרשים, חטיבת כוח זריזה וחסכונית, ורשימת אבזור עשירה. המחיר תחרותי כך שהתמורה מצוינת, ואחת הטובות בקטגוריה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2020 הגרסה הנמכרת הייתה GLS 2 ליטר עם כ-400 יחידות.
-
מה חדש ביונדאי סונטה 2020
דור חדש (שמיני), פלטפורמה חדשה, יחידת כוח חדשה, עוד אבזור נוחות ובטיחות.
-
סיכום
נעימה לנהיגה ולנסיעה, ומוסיפה חסכנות מופלגת.