קיה סטוניק 2020 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
סטוניק הוצג ב-2017, הגיע לישראל ביולי 2018 ומאז הוא הדגם הנמכר ביותר בסגמנט. הוא גם זכה שנתיים ברציפות (2019 ו-2020) כ'אוטו השנה בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים'.
בשנת 2020 התרחשו בדגם שני עדכונים: נוספה רמת גימור בסיסית תחילה למנוע ה-1.0 ל' ובאמצע השנה למנוע ה-1.4 ל', ולקראת סוף השנה הגיעה מתיחת פנים לדגם.
רמת הגימור החדשה היא 'LX' והיא מחליפה את חישוקי ה-"17 בחישוקי "15, ומוותרת על שמשות כהות.
בנובמבר הגיע סטוניק לאחר מתיחת פנים. השינויים החיצוניים אינם גדולים וכוללים חזית חדשה. בתא הנוסעים השנוי גדול יותר עם מולטימדיה מקורית חדשה ומסך "8 (בעבר "7), וצג מידע מעודכן במחוונים.
מעתה סטוניק מצויד במנוע מסדרת 'סמארט סטרים' – כמו דגמים אחרים של קונצרן יונדאי/קיה. באירופה המנוע זוכה למערך היברידי מתון, אבל בארץ הוא משווק ללא המערך שמייקר אותו. גרסה זו של מנוע הטורבו-בנזין, 1.0 ל', 3 צילינדרים, מייצרת 100 כ"ס – 20 כ"ס פחות מבעבר. אין שינוי בשיא המומנט (17.5 קג"מ) או בסל"ד בו הוא מושג (1500 סל"ד) וגם לא בתיבה שנותרה אוטומטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים. נתוני הביצועים טובים פחות, כשצריכת הדלק שופרה במעט. שיווק מנוע ה-1.4 ליטר האטמוספרי שהיה בעבר, יחודש בתחילת 2021.
יש גם שינויים בשתי רמות הגימור הבכירות (אין שינוי ברמת LX הבסיסית). רמת EX החדשה מוסיפה מפתח חכם לפתיחה והתנעה, ומנגד מוותרת על תאורה עוקבת פניה, והחישוקים יורדים ל-"16 (קודם היו "17). רמת 'פרמיום' מוחלפת ב'-GT ליין', המאופיינת גם בעיצוב אגרסיבי יותר. מבחוץ פגושים, שבכה קדמית, דיפיוזר אחורי וקצות מפלטים כסופים, ומבפנים בקוסמטיקה ייחודית הכוללת מושבים המשלבים דמוי-עור ותפרים לבנים, וגלגל הגה קטום. רמת GT ליין מציעה את אותו אבזור שקודם היה ברמת פרמיום עם כמה שינויים. היא מוסיפה גג זכוכית, חיישני חניה קדמיים שנוספים לאחוריים, אבל אין אפשרות לצביעה דו-גונית.
בנוסף מערכות הבטיחות האקטיביות במנוע הטורבו שופרו, וכוללות כעת גם שמירה על מרכז נתיב, והתרעה על שכחת ילדים ברכב.
-
עיצוב ונוכחות
בקטגוריית רכבי הפנאי העיצוב מקבל משקל יתר – וסטוניק מצטיין בתחום זה, עם פרופורציות טובות ומראה אתלטי. ברמת GT ליין הוא נראה קרבי עוד יותר.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים של קיה סטוניק 2020 פשוט למראה ולמגע גם בדשבורד וגם בדיפון הדלתות. צג המולטימדיה בגודל "7 כבר הרגיש קטן ביחס למקובל, ואחרי מתיחת הפנים המסך גדל ל-"8 עם ממשק עדכני יותר. רמת האבזור הבכירה מוסיפה לאווירה, אבל המתחרים סוגרים פערים. המרחב מלפנים טוב ומאחור כבר הופך להיות קטן ביחס לתחרות. תא המטען קטן מהממוצע בקבוצה.
-
מנוע וביצועים
יחידת ה-1.0 ל' טורבו (120 כ"ס) מציעה יכולת משכנעת בתאוצות ביניים ועקיפות נעשות בקלילות. התיבה לא תמיד מגיבה במהירות בהורדות הילוכים, אבל היא נעימה בתנועה איטית.
מנוע 1.4 ל' – כאשר המנוע מסתובב בפחות מ-3000 סל"ד, התאוצה עצלה, כשבנוסף התיבה מורידה הילוך באיטיות אדישה. בתחום הגבוה המנוע רועש.
בשתי גרסאות המנוע, צריכת הדלק ממוצעת.
 
-
נוחות והתנהגות
למרות כיול מתלים נוקשה נוחות הנסיעה נאותה, בייחוד בטיפול במפגעים קטנים וחספוס כביש בעיר ובשביל. רעשי הכביש בולטים.
קיה סטוניק 2020 רוכן בפניות, אבל לא באופן מוגזם, כך שהתנהגות הכביש בו טובה מאוד. בזכות גובהו הנמוך יחסית, ההתנהגות כמעט דומה לכזו של סופרמיני.
 
-
תמורה למחיר
סטוניק נראה טוב, עשוי היטב, מאובזר מאוד ומנוע ה-1.0 ל' מוצלח. בנוסף הוא גם מתומחר תחרותית עם מנוע הטורבו שמעניק תמורה מצוינת. גרסת ה-1.4 ל' מציעה תמורה נמוכה בגלל פער המחיר הקטן.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2020 הגרסה הנמכרת הייתה LX 1 ליטר טורבו עם כ-2700 יחידות.
אחריה גרסת אורבן 1.4 ליטר עם כ-700 יחידות.
 
-
סיכום
יש סיבה מדוע שנתיים ברציפות הוא נבחר על ידינו כ'אוטו השנה' בקטגוריה שלו.