קיה פיקנטו 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בספטמבר 2024 החל שיווק הגרסה המחודשת של פיקנטו, מכונית המיני המצליחה של קיה.
הדור השלישי-נוכחי של פיקנטו הוצג ב-2017 וחודש לראשונה באמצע 2020. במסגרת אותה מתיחת פנים הוחלפה התיבה האוטומטית ברובוטית חד-מצמדית.
ב-2023 עבר הדגם מתיחת פנים שנייה, במסגרתה עבר הדגם שינויי עיצוב המקרבים אותו לדגמים החדשים של קיה, והדבר נעשה באמצעות החלפת יחידות התאורה, לצד פגושים וכונסי אוויר חדשים. בסביבת הנהג מולטימדיה "8 חדשה ומתקדמת יותר הכוללת קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, כמו גם מחוונים מוקרנים.
המנוע נותר כשהיה – בנזין אטמוספרי, 1.2 ליטר, 4 צילינדרים – אך התפוקה ירדה כדי לעמוד בתקנות הזיהום העדכניות. המנוע מייצר כעת 79 כ"ס ו-11.5 קג"מ, לעומת 84 כ"ס ו-12 קג"מ לפני מתיחת הפנים.
התיבה כבעבר, רובוטית חד-מצמדית עם 5 הילוכים. גם הביצועים פחות זריזים מאשר לפני העדכון; משך ההאצה ל-100 קמ"ש 16.5 שניות, לעומת 15.7 שניות לפני מתיחת הפנים.
המחירים המעודכנים משקפים התייקרות של כ-10% ביחס לפיקנטו הקודמת.
-
עיצוב ונוכחות
מלפנים בולטת חזית רבועה עם פנים שטוחות ועיצוב עדכני הדומה לזה של רכבי הפנאי של המותג - EV9, ספורטאז' ונירו החדשים.
המראה החדש גורם למכונית הקטנה להיראות רחבה ממה שהיא – במיוחד בלילה כאשר התאורה דולקת – ולכשעצמו נראה מצוין.
-
תא נוסעים ומטען
מבפנים פיקנטו ממשיכה להאיר עיניים במראה הססגוני שהיה גם קודם, עם מושבי ספורט בריפוד דמוי עור בשני גוונים, ותפרים כפולים מודגשים על גלגל ההגה, בידיות הדלתות ועל בורר ההילוכים. על כל אלה נוסף לוח מחוונים מוקרן שמסייע ליצירת מראה עשיר ונאה.
בשאר אין שינוי; משטחי הפלסטיק השונים קשיחים ומפגינים מראה סולידי ומוצק, מסך המגע המרכזי בגודל "8 מציע ממשקי אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו; והדבר היחיד שעדיין מוזר הוא שצג המולטימדיה, וכמו לפני החידוש, נטול צבעוניות כמעט בכל מרכיביו, כולל תפריטים בשחור לבן, למרות שהצג עצמו צבעוני (כפי שרואים בוויז, למשל). התפעול של שלל המערכות נוח למדי.
מושב הנהג נוח אך חסר תמיכה מספקת לגב התחתון. תנוחת הנהיגה לא תהיה נוחה לכולם – גם בגלל שההגה מעט אופקי ובעיקר בגלל שהוא אינו מתכוונן למרחק.
בקיץ ולאחר עמידה ממושכת בשמש, יהיו כאלה שימצאו שהריפוד מתחמם מדי.
המרחב מאחור נאה ביחס לגודלה של המכונית, וגג הזכוכית אינו פוגע מדי במרווח הראש. לתא המטען נפח נאה ביחס לדגמי מיני (255 ליטרים), יש גלגל חליפי (קטן מידות), אך סף ההטענה גבוה.
-
מנוע וביצועים
השינוי הגדול במתיחת הפנים הוא הפחתת ההספק והפגיעה בביצועים כדי לעמוד בתקנות הזיהום החדשות. 79 כ"ס זה לא הרבה בימינו, גם כשהמשקל העצמי נמוך (991 ק"ג).
אבל במפתיע הביצועים סבירים בהתנהלות עירונית, ואפשר גם לשמור על קצב נאה בכביש 6. המחסור בכוח מורגש במצבי עומס: עלייה, עקיפה.
הבעיה העיקרית: זו הייתה ונותרה התנהלות התיבה החד-מצמדית ('רובוטית'). שילוב ההילוכים מורגש מדי, מלווה בהשהיה ארוכה בין ההילוכים המביאה לאובדן תנופה בעת תאוצה. תכונה זו בולטת בעיקר בשילוב ההילוכים הנמוכים.
עוד חשוב לציין כי בזינוק בעלייה נוצר לעתים דרדור קל לאחור, וכי לבורר אין מצב P, כך שבחניה יש להשאיר ב-N ולהקפיד בעניין בלם החניה.
-
נוחות והתנהגות
אין שינוים בנוחות הנסיעה ובהתנהלות הדינמית ביחס לדגם שלפני מתיחת הפנים; בהתנהלות עירונית ובגלל בולמים מעט נוקשים, פיקנטו מתקשה לסנן את רוב סוגי השיבושים. נוחות הנסיעה משתפרת ככל שהמהירות עולה והופכת לסבירה בכביש הבין-עירוני. עם זאת, רעשי הדרך השונים ובעיקר אלה של הכביש בולטים במיוחד וגוברים על רעשי הרוח והמנוע.
היכולת הדינמית של פיקנטו טובה, הרבה מכך בזכות אותם בולמים נוקשים המרסנים היטב את המרכב גם בעומס. היא נוסכת ביטחון בכבישים בין-עירוניים, גם בכאלה מעוקלים, ואפילו מפתיעה לפרקים בתגובות מהנות בפניות. בעיר רדיוס הסיבוב סביר והממדים הזעירים עוזרים להשתחל לכל מקום.
-
תמורה למחיר
המחיר המעודכן משקף התייקרות של כ-10% ביחס לדגם הפורש. בינואר 2025 ובשל עדכוני המיסוי הוא כנראה יתייקר עוד – אבל כל דגמי הקטגוריה הזו התייקרו וכנראה שמגמה זו תימשך גם בשנה הבאה.
בהשוואה למחיר ולמתחרות פיקנטו עדיין מציעה תמורה ראויה, אחריות ארוכה של שבע שנים ומוניטין מצוינים.
-
גרסאות ורמות גימור
קיה פיקנטו מוצעת רק בשתי רמות אבזור - 'LX' המופנית בעיקר לציי הרכב וכוללת מולטימדיה "8 עם שליטה מההגה, חיישני חניה, שקע USB, חיישני אורות, חישוקי "15 ועוד.
רמת 'GT ליין' מיועדת ללקוח הפרטי וכוללת בנוסף תאורת לד, חישוקי "16, גג זכוכית, מפתח חכם, בקרת אקלים, ריפוד דמוי עור ועוד.
-
בטיחות
ארגון יורו NCAP פרסם את תוצאות מבחני הריסוק של קיה פיקנטו ב-2017 והעניק למכונית ציון של 4 כוכבי בטיחות. מאז מאי 2020 המבחן מחמיר יותר בנוגע לפגיעת החזית ופגיעת הצד, וגם כולל בדיקת יעילות מערכות הבטיחות האקטיביות. במבחן החדש, האחות יונדאי i10 קיבלה ציון של 3 כוכבי בטיחות.
מפרט הבטיחות שופר במתיחת הפנים וכולל כסטנדרט בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, שמירה על מרכב הנתיב, בקרת ערנות נהג, מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב ועוד.
-
צריכת דלק
היתרון בשימוש בתיבה רובוטית הוא החיסכון בדלק, ויחד עם הפחתת ההספק עמדה הצריכה במבחן המאומץ שלנו על 14.5 ק"מ/ל'. ביום אחר ובנסיעה רגועה יותר עמדה הצריכה על 17.1 ק"מ/ל' – נתון טוב בהרבה מאשר עם תיבה אוטומטית רגילה, אבל לא שינוי גדול ביחס למה שהיה לפני כן עם המנוע החזק יותר ואותה תיבת הילוכים.
-
סיכום
מתיחת הפנים האחרונה שדרגה את הנוסחה המוכרת והמוצלחת של פיקנטו, אבל צריך לשים דברים על השולחן; על אף צריכת הדלק הטובה, ביצועי המנוע חלשים, ובעיקר – פעולת התיבה אינה נעימה. יהיו כאלה שיפסלו את רכישת המכונית רק בגלל סעיף זה.