אודי A1 2020 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ב-2010 אודי הציגה מכונית קטנה ראשונה מתוצרתה מאז אודי 50 של שנות השבעים; ובניגוד לאודי ההיא, הפעם היא זו שהתבססה על פולקסווגן פולו ולא ההיפך, ויצקה עליה מרכב שנראה יוקרתי, גם בזכות החרטום וארבע הטבעות בסבכה.
המתכון בדור השני של A1, שנחשף ב-2018, נותר דומה; הדגם החדש ארוך באופן ניכר מקודמו ובסיס הגלגלים הוארך אף הוא; כמו לדגמים המקבילים בקונצרן, גם ל-A1 לא תהיה גרסת שלוש דלתות.
הרכב החדש מוצע בישראל בשתי גרסאות: ה-"A1 30 TFSI" מצוידת במנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר, מגדש טורבו ו-116 כ"ס. גרסה זו מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 9.4 שניות בסיוע תיבת שבעה הילוכים רובוטית דו-מצמדית.
גרסה שנייה, "A1 35 TFSI", עושה שימוש במנוע ארבעה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, אף הוא מוגדש, ומציעה 150 כ"ס. היא מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.7 שניות.
שתי הגרסאות כוללות שש כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם סיוע בהיגוי, חיישני אורות וגשם, מראה מרכזית נגד סינוור, חישוקי "16, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "10.25 ומערכת מולטימדיה עם מסך "8.8.
שתי חבילות אבזור מוצעות בתוספת תשלום: "סטייל" הכוללת פנסי לד דינמי מאחור, גג בצבע שונה ושמשות כהות. "קומפורט" מציעה כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת וחיישני נסיעה לאחור.
-
עיצוב ונוכחות
ה-A1 נראית טוב, למרות שהי פחות מיוחדת מקודמתה. משהו בה יותר מסותת ופחות רך, יותר גברי ופחות נשי.
-
תא נוסעים ומטען
שינוי גדול נעשה בעיצוב הפנים, וכעת הוא מושך ומיוחד. מרכז סביבת הנהג, בה שוכנים מערך המדיה ובקרת האקלים, מוטה לעבר הנהג, ושני פתחי האוורור שמול הנוסע מחוברים באלמנט גרפי.
בניגוד לעיצוב איכות החומרים אינה ברמה הצפויה. מושב הנהג נוח למרות שהינו מעט קשיח, ותנוחת הנהיגה טובה. המרחב מאחור שופר והישיבה נעימה ביחס לסופרמיני. לתא המטען, שצמח משמעותית, יש כעת נפח סביר. מערך המולטימדיה החדש נשלט כעת על ידי צג מגע ולא דרך החוגה המוכרת, ואינו נוח לתפעול. גם רשימת האבזור אינה מרשימה, וברמת הגימור הבסיסית אין בקרת אקלים וחיישני חניה, בעוד שמצלמת חניה אינה מוצעת גם ברמת הגימור הבכירה; האבזור הבטיחותי התקני אינו כולל ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית.
 
-
מנוע וביצועים
הגרסה הבסיסית של אודי A1 2020 מוצעת עם מנוע 1.0 ליטר טורבו המוכר בשילוב התיבה הדו-מצמדית (7 הילוכים). כאשר המנוע נכנס לתחום האפקטיבי, סביב 2000 סל"ד, הביצועים בהחלט נאותים, בייחוד במצב 'ספורט'; קל לייצר קצב גבוה ולשמור עליו. בצד השלילי, התגובה ללחיצה על מצערת, בייחוד בסל"ד נמוך או תחילת נסיעה, לא תמיד מדויקת. צריכת הדלק עמדה על 13 ק"מ/ל' ביום מבחן מגוון, אך ביום טיול נינוח יותר ניתן לרשום ללא קושי 15.5 ק"מ/ל'.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה שמציעה A1 לנהג ולנוסעים בינונית, ומחוץ לעיר רעשי הכביש והרוח מורגשים.
כיול מתלים נוקשה והגה מהיר יוצרים תחושה של מכונית תוססת, שאוהבת לשנות כיוון ולהיכנס לפניות. היא אינה דרמטית במיוחד בהתנהגות בגרסה זו, אבל היא פונה היטב ואף מהנה. ההיגוי מעניק תחושה טובה יותר ומשקלו נכון יותר במצב 'ספורט', ואילו הבלמים מאבדים קצת מחץ ודיוק תחת עומס.
 
-
תמורה למחיר
הביקורת העיקרית, כבעבר, מתחילה במחיר ומסתיימת בתמורה; ברור שסמל גובה פרמיה, אבל נראה לנו שבמקרה הזה היא גבוהה מדי.
-
מה חדש באודי A1 2020
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2020.
-
סיכום
למרות הנסיגה העיצובית, נוחות הנסיעה הבינונית ואיכות החומרים שאינה מצטיינת, אין ספק שאודי A1 היא מכונית פרימיום בזכות ולא בחסד. חבל רק שהפרמיה על הפרימיום הזה כה גבוהה.