יונדאי קונה 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
יונדאי קונה (Kona), רכב הפנאי החדש של היצרנית נחשף ביוני 2017. הקונה, שנקרא על שם אזור החוף בהוואי, יושב על בסיס גלגלים של 260 ס"מ, עם אורך של 416.5 ס"מ, 180 ס"מ לרוחב וגובה של 155 ס"מ.
מתוך מגוון מנועים רחב בעולם, לארץ מגיעים שניים: טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר (177 כ"ס) או מערכת היברידית המשלבת בין מנוע בנזין בנפח 1.6 ל' למנוע חשמלי (141 כ"ס). התיבה בשני המקרים היא רובוטית דו-מצמדית: 7 היל' לגרסת הבנזין, 6 היל' לגרסה ההיברידית. החל ממחצית שנת 2021 משווקת גם גרסה חשמלית עם 136 כ"ס וטווח רשמי של 305 ק"מ (WLTP) וטעינה מהירה של עד 50 ק"ו.
בתחילת דרכו שווק הקונה גם עם הנעה כפולה, כיום הוא מוצע בארץ עם הנעה קדמית בלבד. אבזור הבטיחות כולל מערכת בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון, עמעום אוטומטי למניעת סנוור, התרעה על עייפות נהג וניטור שטחים מתים (במקביל ובנסיעה לאחור).
לישראל הגיע הקונה בתחילת שנת 2018 בגרסת ההנעה הכפולה החזקה. בהמשך הגיעה לארץ גרסת הנעה קדמית (פברואר 2019) ואף גרסה היברידית (יוני 2020).
שיווק מתיחת הפנים של הדגם החל בשנת 2021 (בנזין בלבד) ובהמשך אותה השנה הגיעה הגרסה החשמלית.
-
עיצוב ונוכחות
אי אפשר להישאר אדיש להופעתו של הקונה; קווים חדים ומשטחים מנופחים, חרטום בולט, חישוקים גדולים ועוד מעניקים לו עיצוב בעל נוכחות רבה.
 
לגרסה החשמלית חזית בעיצוב שונה, פחות ספורטיבית ומעט אנמית.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב סביבת הנהג מעט אנמי, הצבעים כהים ואיכות החומרים בסיסית והתחושה הכללית הרבה פחות מיוחדת. לחיוב נציין הרכבה טובה והדוקה של המשטחים והנדסת אנוש ראויה. במתיחת הפנים קונה זכה ללוח מחוונים מוקרן ונאה למדי.
 
מושב הנהג מוצלח בסך הכל. המרחב מלפנים מספק ושדה הראייה לחוץ ראוי.
 
מאחור קונה יאכלס שני מבוגרים באופן סביר, מרווח הראש לא מצטיין. מסעד הגב לא נוח. לגרסה החשמלית מושב שונה ועוד פחות מוצלח.
 
תא המטען ממוצע בנפחו (374 ליטר). לגרסה החשמלית תא מטען קטן במעט (332 ל'). זה של ההיברידית איפשהו באמצע (361 ל').
-
מנוע וביצועים
גרסת הטורבו-בנזין (1.6 ל', 198 כ"ס) בעלת ביצועים פנטסטיים. מדובר כנראה ברכב הפנאי המהיר בסגמנט, וגם מחוצה לו מדובר ברכב חזק וזריז. למרות שתחום זה שופר במתיחת הפני, לחובתה של מערכת ההנעה הזו עדיין עומדות תגובות לא מספיק חלקות וחוסר עידון כלל. במבחן נרשמו 10.4 ק"מ לליטר – נאה בהתחשב בביצועים.
 
הגרסה ההיברידית (141 כ"ס) מספקת ביצועים טובים פחות, אך מספקים בפני עצמם. מערכת ההנעה פועלת בצורה מעט יותר מעודנת מאשר בגרסת הטורבו. צריכת הדלק פנטסטית – כ-17 ק"מ לליטר במבחן דרכים.
 
לגרסה החשמלית (136 כ"ס) ביצועים מצוינים במהירויות נמוכות, מפתיעים ממש. טווח הנסיעה החשמלי עמד במבחן הדרכים על כ-255-280 ק"מ.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים של קונה לאחר מתיחת הפנים רך מבעבר, זה אומר שבעיר הוא מטפל היטב בשיבושים קטנים. אולם מכסי ביוב ושברים חדים יובילו לחבטה לא נעימה. מחוץ לעיר נוחות ה נסיעה מספקת אך הוא חסר ריסון בכביש גלי. הגרסה החשמלית דומה למדי אך מתמודדת טוב יותר עם שיבושבים גדולים.
 
כל הגרסאות סובלות מבידוד רעשים בינוני – יש לא מעט רעשי רוח וכביש.
 
התנהגות הכביש, במיוחד בגרסת הטורבו, טובה מאוד ואף מהנה. זוויות הגלגול מתונות, התגובות חדות ומידיות וקשר טוב עם הנעה – הפתעה חיובית.
 
בשביל יונדאי קונה מציג נוחות נסיעה בינונית ומטה. על יכולת שטח אין מה לדבר.
-
תמורה למחיר
גרסת הבנזין מציעה יחס שקל-כ"ס כמעט חסר תחרות. הגרסה החשמלית היא אחת מהחשמליות הזולות בארץ עם טווח ראוי וביצועים טובים.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה פרימיום 1.6 ליטר טורבו עם כ-1800 יחידות.
אחריה גרסת פרסטיג' 1.6 ליטר היבריד עם כ-1500 יחידות.
 
-
מה חדש ביונדאי קונה 2021
בינואר 2021 החל שיווקו של קונה טורבו לאחר מתיחת פנים עם שינויים לעיצוב החיצוני (סבכה, יחידות תאורה, פגושים ועוד). סביבת הנהג עודכנה קלות. המנוע (1.6 ל’, טורבו) עבר עדכון משמעותי ומפיק כעת 198 כ”ס (177 כ”ס בעבר). התיבה היא אותה רובוטית דו-מצמדית והביצועים על הנייר דומים.
 
ביולי 2021 החל שיווק הגרסה החשמלית בהספק של 136 כ"ס וסוללת 39.2 קוט"ש (305 ק"מ טווח). מחירה קרוב מאוד לזה של הגרסאות המוכרות
 
בתחילת השנה שווקה הגרסה ההיברידית ללא שינוי. בהמשך שיווקה הופסק בהמתנה לגרסה מעודכנת.
-
סיכום
טיל בליסטי, עכשיו גם בירוק.