יונדאי סנטה פה 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור הרביעי של הסנטה פה הוצג בז'נבה 2018 והגיע לישראל בסוף אותה שנה. לקראת 2021 נחתה בישראל מתיחת פנים לדגם, מעט זמן יחסית לאחר הצגתו – וזו מעמיקה ומשמעותית בהרבה ממה שמקובל במקרים כאלה. אנשי יונדאי מתייחסים לסנטה פה המחודש כאל דור 4.5, לאחר שהדגם צויד ברצפה שעברה שדרוג מקיף מאוד.
גם סביבת הנהג עברה שינוים משמעותיים, כולל החלפת בורר ההילוכים בלחצנים וציודה בחוגה למצבי ניהוג. שינויים אלה, יחד עם שינויים במיקום ידיות הדלתות, המתגים שעליהן וגודל תאי האחסון, תרמו לפי יונדאי להגדלת מרחב הפנים.
גרסת הבנזין, שהייתה הזולה במבחר, לא תשווק בשלב זה. הדגם המחודש יוצע עם מנוע דיזל 2.2 ליטר, לאחר שזה עבר שינויים משמעותיים. מנוע זה מייצר 202 כ"ס ו-45 קג"מ, הוא משודך בגרסה החדשה לתיבה דו-מצמדית עם 8 הילוכים (אוטומטית עד כה) המצוידת במצמדים רטובים, וההנעה קדמית או כפולה.
יונדאי סנטה פה 2021 יוצע בארץ רק עם שבעה מקומות. בשתי הגרסאות ציוד בטיחותי עשיר הכולל בלימה אוטונומית מלפנים ומאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, תיקון סטייה מנתיב, מניעת פתיחת דלת כאשר רכב קרב, מערכת למניעת שכחת ילדים, המנטרת תנועות במושב האחורי לאחר נעילת הדלתות ומשדרת אות מצוקה.
גרסת ההנעה הקדמית מוצעת ברמת הגימור 'סופרים' והמפרט כולל תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, מולטימדיה מקורית ("8), בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ושליטה מאחור, טעינה אלחוטית וריפוד עור.
גרסת ההנעה הכפולה מוצעת ברמת הגימור 'עלית'. במפרט תאורת לד מלאה (גם מאחור), חישוקי "20, מחוונים מוקרנים, מערך מצלמות היקפי המקרין את צילום השטח המת במחוונים במעבר נתיב, אוורור וזיכרונות למושבים הקדמיים ועוד.
-
עיצוב ונוכחות
ההופעה של סנטה פה המחודש בולטת הרבה יותר מזו של קודמו, וחידוש החזית היה בהחלט נחוץ לדגם שנראה קודם לכן מעט אנונימי. כעת, בזכות השבכה הגדולה והמודגשת, לרכב הפנאי המחודש נוכחות כמעט מופגנת.
-
תא נוסעים ומטען
פתיחת הדלת מגלה סביבת נהג הנראית תחילה מעט שגרתית, אך כאמור, גם זו עברה שינוי משמעותי. סביבת הנהג חסונה במבנה ואיכות החלקים העליונים טובה.
הקונסולה המרכזית הרחבה עשירה בתאים ועמוסה במתגים. ריבוי המתגים אינו מפגין קדמה, אך מבטיח תפעול קל.
כמו בדגמי יונדאי החדישים, גם כאן תצוגת מצלמה של השטח המת בזמן איתות; התצוגה נאה, גם אם מדובר בגימיק (צריך להסתכל למטה, במקום אל מראות הצד, לפני מעבר נתיב).
תנוחת הנהיגה גבוהה כנדרש ברכב פנאי, אבל מושב הנהג טעון שיפור. הראות לאחור כמובן מוגבלת.
המרחב בשורת המושבים השנייה טוב. המרחב בשורה האחורית סביר למתבגרים, ביחוד אם בשורה המרכזית יתחשבו בהם. תנוחת הישיבה נמוכה והתמיכה בירכיים לא מוצלחת.
תא המטען לא גדול כאשר כל המושבים בשימוש, אבל הנפח מספק. עם השטחת השורה השלישית הנפח גדול מאוד.
 
-
מנוע וביצועים
כושר ההאצה של מנוע הדיזל החלטי, והמומנט הרב מבטיח האצות ביניים טובות, שמירה על קצב מהיר גם בעומס, וכישורי עקיפה טובים מכל מהירות ובכל שיפוע. העובדה שהמנוע אינו נאלץ להתאמץ בכל מצב ובכל תוואי, יוצרת התנהלות נינוחה. תיבת ההילוכים הדו-מצמדית פועלת היטב, ורק בזחילות ובחניות פעולתה אינה חלקה לגמרי.
צריכת הדלק עמדה על 11.5 בתוואי מבחן מגוון ובקצב גבוה, 13.5 ק"מ/ל' בשיוט רגוע. בהחלט נאה.
 
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים אינו רך, ועם זאת הרכב מטפל באופן מוצלח בשיבושים אופייניים לעיר; נוחות הנסיעה משתפרת בכבישים הבין-עירוניים, ורק שיבושים גדולים מורגשים בפנים. עם זאת, על רצף גלי כביש הרכב עשוי להתנדנד.
רעש המנוע נשמע בנסיעה עירונית, אבל לא באופן מוגזם. מחוץ לעיר, רעשי הכביש והרוח הנוכחים מעלימים אותו.
היכולת הדינמית טובה. הרכב מפגין יציבות רבה בכבישים המהירים, והיכולת שלו בפניות גבוהה. הנהג חש כי הרכב אכן מגודל, אבל כי ההתנהלות שלו יותר "אירופאית" מאשר "אמריקאית", וליכולת הזאת מצטרף הגה שפעולתו מדויקת. פעולת הבלמים טובה, ורק תחת עומס איבדו מעט חדות ומחץ.
 
-
תמורה למחיר
מחירו של הסנטה פה – 300,000 שקלים ברמת גימור ׳עלית׳ הבכירה שנבחנה – יקר לטעמנו, אבל התמורה, ביחס להיצע המקומי, טובה.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה עלית 2.2 ליטר דיזל עם כ-450 יחידות.
-
מה חדש ביונדאי סנטה פה 2021
אין שינויים במפרט בשנת המודל 2021.
-
סיכום
יונדאי סנטה פה 2021 המחודש הוא רכב פנאי בשל, מגובש שעשוי נכון.