קיה ספורטאז' 2014 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בדורו השלישי וממש כמו קודמו, קיה ספורטאז' הוא התאום הלא-זהה של יונדאי ix35/טוסון (השניים חולקים פלטפורמה, את מרבית המכלולים כמו גם את המנועים ותיבות הילוכים). שלא כקודמו שהגיע לארץ רק בסוף ימיו, הדור הזה עלה לישראל ממש בסמוך להשקתו העולמית בנובמבר 2010, מביא עמו עיצוב מודרני ואגרסיבי, עם דמיון רב לאח הגדול סורנטו.
במרץ 2014 הגיע הדגם לאחר מתיחת פנים שבדומה לאחיו התאום מבית יונדאי, כולל שינויים חיצוניים מינוריים והרבה יותר עדכונים מתחת לפני השטח. חומרי שונים בתא הנוסעים, מתלים, תושבות שונות (כולל אלה של תת-השלדה) ואפילו השמשה הקדמית הוחלפו במטרה לשפר את השקט, העידון ונוחות הנסיעה.
לאחר מתיחת הפנים הופסק שיווק מנוע דיזל שהיה בעבר (2.0 ל', 184 כ"ס), ומנקודה זו יש רק מנוע בנזין אחד וחדש. הנפח נותר כבעבר על 2.0 ל', אבל זהו מנוע חדש (עם מערכת הזרקה החדשה) שמפיק 166 כ"ס (לעומת 163 כ"ס בעבר). המומנט צמח ל-20.9 קג"מ לעומת 19.7 קג"מ והוא מתקבל בסל"ד מעט נמוך יותר (4,000 לעומת 4,200). מעניין לציין שיונדאי ix35 לאחר מתיחת הפנים קיבל מנוע 2.0 ליטר חלש מבעבר (155 כ"ס) וגם חלש מזה שבספורטאז'. כבעבר השידוך הוא לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים וההנעה היא קדמית.
כדי להרים מחדש את המכירות שנפגעו בגלל התחזקות המתחרים, נוספה רמת גימור חדשה ובסיסית שלא היתה בעבר. היא נקראת 'אורבן' וכוללת חישוקי "16 קלים, בקרת שיוט, תאורת יום מסוג לד ותאורה עוקבת פניה, מולטימדיה (בהתקנה מקומית) עם דיבורית בלוטות', ניווט 'וויז', תפעול מלא מההגה ומצלמה אחורית. מעליה מוצעת רמת LX עם גג נפתח, חיישני חניה, חישוקי "17, מסילות גגון ומראה מעט שונה לשבכה ועוד כמה נגיעות. רמת EX מוסיפה ריפודי עור, חישוקי "18, בקרת אקלים, תאורת לד ליום.
-
עיצוב ונוכחות
מבחוץ עודכנו החזית והאחוריים כשהמראה הכללי המרשים והאגרסיבי נותר כשהיה, ועדין מזכיר את זה של הסורנטו אחיו הגדול.
 
-
תא נוסעים ומטען
הפנים המשודרג לאחר מתיחת הפנים, נאה אך מעט קודר. איכות החומרים נמוכה ביחס למוצע אצל המתחרים, אבל סה"כ בסדר. המושבים של קיה ספורטאז' 2014 עדיין נוקשים ולא בטוח שיתאימו לכולם. מלפנים תנוחת הנהיגה טובה ומאחור המרוח מצוין. תא המטען גדול ושימושי.
 
-
מנוע וביצועים
לדגם שלאחר מתיחת הפנים יש מנוע חדש עם נתונים מעט טובים יותר מהמנוע היוצא. ההבדלים לא גדולים ועדיין יציאה לדרך מגלה הבדל בזמינות הכוח ומומנט בשרני יותר. התיבה מעט איטית בהורדת הילוך אבל סה"כ מתפקדת היטב. צריכת הדלק היא מתחת לממוצע הסגמנט.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה עדיין בינונית, אבל פעולת המתלים שקטה וכבר לא מתרסקת ומקרקשת. זה בולט בייחוד מחוץ לעיר, שם הריסון והנוקשות יוצרים תחושה נעימה על כביש טוב, אך מוטרדים משיבושים גדולים יותר וגלים. בידוד הרעשים שופר גם כן.
ההיגוי לאחר מתיחת הפנים מהיר יותר ובפירוש עדיף. הוא עדיין לא מבריק, גם בגלל שינויי משקל לא הדרגתיים ומחסור בדיוק. סה"כ התנהגות הכביש טובה ועדיפה.
השיפור במתלים בולט עוד יותר כשיורדים לעפר. על שבילים מהירים הספורטאז' נעים ומשדר חוסן. כאשר השבילים הופכים מצולקים יותר התחושה פחות נוחה וגם הפלסטיק מוטרד יותר. ועדיין זה טוב ממה שפגשנו בעבר.
 
-
תמורה למחיר
קיה ספורטאז' 2014 ממשיך לבלוט בזכות עיצוב, מרחב פנים, תא נוסעים שימושי, אבזור וביצועים סבירים. ברמת הכניסה החדשה הוא גם זול משמעותית מהמתחרים.
 
-
מה חדש בקיה ספורטאז' 2014
מתיחת פנים לדגם (דור שלישי). במטרה לשפר את השקט, העידון ונוחות הנסיעה הוחלפו פריטים רבים כמו חומרי תא הנוסעים, מתלים, תושבות שונות (כולל אלה של תת-השלדה) ואפילו השמשה הקדמית. יש גם מנוע חדש ורמת גימור חדשה ובסיסית שלא היתה בעבר ('אורבן').
 
-
סיכום
המבנה והעיצוב שלו הם ביטוי מוצלח למושג "רכב פנאי", שמתווספים לתמורה הטובה שהדגם מעניק.