קיה ספורטאז' 2023 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
במרץ 2022 נחת בארץ הדור החמישי של הספורטאז'. לראשונה מאז הדור הראשון (שהוצע גם בגרסת 3 דלתות), ספורטאז' חוזר להציע שני אורכי מרכב ושני אורכי בסיסי גלגלים - כשהקצר מיועד לאירופה והארוך לצפון אמריקה ולאוסטרליה.
שתי הגרסאות מבוססות על פלטפורמת N3 אותה הם חולקים (יחד עם מכלולים ומנועים) עם הדור הרביעי של יונדאי טוסון. ספורטאז' החדש מעט גדול מקודמו, בסיס הגלגלים גדל ב-1 ס"מ ל-268 ס"מ, האורך ב-3 ס"מ ל-452.5 ס"מ, והרוחב ב-1.5 ס"מ ל-186.5 ס"מ.
השיווק החל עם שני מנועים: טורבו-בנזין 1.6 ליטר שמייצר 180 כ"ס, וטורבו-דיזל 1.6 ליטר המייצר 136 כ"ס. בשניהם התיבה היא דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית.
ביולי 2022 הצטרפו עוד שלוש יחידות כוח: גרסת בנזין אטמוספרית שהגיעה מהדור הפורש ועוד שתי גרסאות היברידיות, האחת "רגילה" ושניה היברידית-נטענת; לגרסת הבנזין נפח 2.0 ליטר 156 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית. הגרסאות ההיברידיות מצוידות במנוע ה-1.6 ליטר טורבו, וההספק המשולב הוא 230 כ"ס בהיברידית ו-265 כ"ס בנטענת. להיברידית הנטענת ישנה יכולת לנוע על חשמל בלבד (70 ק"מ) - בזכות סוללת 13.8 קוט"ש - והיא מציעה גם הנעה כפולה.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב שונה באופן בולט מזה של קודמו, ומבטא את שפת העיצוב החדשה של קיה. יש לכך ביטוי בחזית שהסבכה שלה נמתחת לרוחב הרכב, יחידות התאורה הייחודיות והקווים החדים והאגרסיביים מאחור ובדופן.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב סביבת הנהג מאוד מוצלח. מסך המולטימדיה גדול, איכותי, בעברית, ובמיקום נוח. יש אבזור עשיר והנדסת האנוש טובה ברובה.
מושב הנהג סובל ממשענת גב יחסית דקה והוא פחות נוח לאורך זמן. לנהג גם חסר מרווח לברך ימין ואילו לנוסע שלצידו מרווח לרגל שמאל. מאחור המרחב לנוסעים מצוין.
תא המטען גדול וכולל רצפה כפולה, וכיסוי נגלל קשיח יחסית.
-
מנוע וביצועים
מנוע הבנזין האטמוספרי (2.0 ל', 156 כ"ס) מצטיין בתגובות חדות והתיבה האוטומטית הצמודה לו עובדת נהדר. הביצועים מספקים ביום-יום, ונאים למדי כשמאמצים את המנוע – אך אז הוא רועש.
מנוע הטורבו-בנזין (180 כ"ס) מציע ביצועים מצוינים עם צבירת קצב טובה גם במעלה הררי ארוך. התיבה פועלת באופן מאוד חלק (ולכן אינה חדה ומיידית), ולעיתים סובלת מתגובות איטיות.
גרסת הפלאג אין (265 כ"ס והנעה כפולה) זריזה עוד יותר, אם כי חסרה לו ה"אקסטרה" שיש לחלק מהמתחרים הנטענים בסעיף זה (ראב4, 3008). פעולת תיבת ההילוכים חלקה אבל אינה מיידית גם כאן. יחידת ההנעה פועלת בצורה שקטה וחלקה מאוד כמעט תמיד. במצב החשמלי הביצועים סבירים ומספקים ליום-ליום.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים יחסית רך. בעיר, נוחות הנסיעה טובה מאוד, מחוץ לעיר הנוחות עדיין טובה אבל חסר ריסון, ותנועות המרכב לא משוככות באופן מיידי. בידוד הרעשים מוצלח.
כשהקצב סביר, אז ברוב השבילים הנוחות טובה. כאשר העומס על המתלים גדול ותכוף מדי הוא מאבד יכולת ריסון ואז הוא נעים פחות. בנוסף, בנסיעת שבילים הוא יחסית רועש.
היכולת הדינמית גבוהה, אבל להגה שטח מת גדול, משקל קל ותחושה מלאכותית.
 
-
תמורה למחיר
ספורטאז' החדש טוב מקודמו וממקם עצמו גבוה מאוד בין דגמי הפנאי הקומפקטיים. רמות הגימור המאובזרות והיקרות יותר מציעות את התמורה הגבוהה יותר. הגרסה ההיברידית מתקשה להצדיק את מחירה הגבוה ביחס לבנזין - אף שהיא מוצלחת יותר.
-
גרסאות ורמות גימור
רמת גימור 'אורבן' כוללת תאורת לד, חישוקי "17, מפתח חכם, מולטימדיה וצג "12.3, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. 'אורבן טופ' מוסיפה גג נפתח וריפוד עור משולב בד. רמת גימור 'EX' מוסיפה חישוקי "18, תאורת לד מאחור, מחוונים מוקרנים, חיישני חנייה קדמיים, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים ופקדי הילוכים מההגה. רמת גימור 'פרמיום', כוללת גם תאורת לד מטריקס אדפטיבית מלפנים, חישוקי "19, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, בורר הילוכים במבנה חוגה, ריפוד עור משולב בעור הפוך ואוורור למושבים קדמיים.
לגרסה ההיברידית מפרט מעט שונה: חישוקי "18, גג זכוכית, בורר הילוכים שונה בצורת חוגה, מחוונים אנלוגיים, תפעול כיוון חשמלי למושבים קדמיים, ריפוד עור, העברת הילוכים מההגה ועוד.
הגרסה ההיברידית נטענת מוצעת ברמת גימור 'GT לין' שלה מראה ספורטיבי יותר. היא תוסיף חישוקי "19, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, מצבי ניהוג לשטח, תאורת לד מטריקס, מחוונים מוקרנים, ריפוד עור משולב בזמש ועוד.
-
בטיחות
ארגון יורו NCAP העניק לספורטאז' ציון של חמישה כוכבי בטיחות ב-2022. בכל רמות הגימור בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב וניטור אקטיבי של שטחים מתים. רמת גימור EX מוסיפה גם בלימה אוטונומית למניעת תאונה בפנייה שמאלה בצומת, ובקרת שיוט אדפטיבית.
-
צריכת דלק
לגרסת הטורבו-בנזין צריכת דלק נאותה ביחס לביצועים – 12.3 ק"מ לליטר במבחן מאומץ. לגרסת הבנזין האטמוספרית (2.0 ל') צריכה טובה פחות – 11.2 ק"מ לליטר במבחן דרכים וכ-13 ק"מ לליטר בשיוט.
הגרסה ההיברידית הרשימה במבחן ונעה סביב 12.7 ק"מ/ל'. בשיוט רגוע הצריכה הייתה 17.6 ק"מ/ל'.
לגרסת ההיברידית-נטענת צריכת דלק טובה מאוד עם יותר מ-14 ק"מ לליטר בממוצע במבחן דרכים, וזה ללא הסיוע החשמלי.
-
טווח נסיעה
קיה מצהירה על טווח חשמלי של 70 ק"מ, אנחנו הצלחנו להשיג 53 ק"מ בלבד.
-
מה חדש בקיה ספורטאז' 2023
אין שינויים במפרט בשנת הדגם 2023.
-
סיכום
מהטובים בקבוצה.