קיה ספורטאז' 2018 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור הזה, הרביעי בשושלת הספורטאז', אחראי למהפכה בשוק הרכב הישראלי. למעשה המהפכה החלה בשנה האחרונה של חיי הדור הקודם, עם בואה של גרסת 1.6 ל' במחיר של משפחתית. ההערכה בשוק אז היתה שזה מחיר "סוף עונה" לגרסה אזוטרית של קיה שלפני כן נמכרה רק במזרח אירופה, ושהדיל האטרקטיבי לא ימשיך לדור הרביעי והחדש. ההערכה הזו התבדתה כשבתחילת 2016 נחת בישראל הדור החדש עם אותה מתכונת. המהפכה יצאה לדרך. לא רק שספורטאז' הוא הדגם הכי נמכר בקטגוריה, הוא גרם לכל שוק דגמי הפנאי להציע דגמים מוזילם ומאובזרים במערכות בטיחות מקוריות מתקדמות, והוביל לכך שב-2018 מכירות דגמי הפנאי בישראל עברו לראשונה את מכירות המשפחתיות.
קיה ספורטאז' 2018 לא הישתנה מאז שהגיע בתחילת 2016. השינוי הראשון והיחידי בדגם התרחש באפריל 2018 עם העשרת רמת האבזור הבסיסית 'אורבן' שמלכתחילה הובילה את כל המהפכה. היא אגב הגיעה כתגובה למהלכים שעשתה יונדאי עם הטוסון. הרמה החדשה נקראת 'אורבן טופ', והחליפה באופן הדרגתי את 'אורבן'. התוספות ברמה החדשה הן גג זכוכית פנורמי שחלקו הקדמי נפתח, בקרת אקלים מפוצלת, מערך מולטימדיה חדש ועוד.
אין שינויים בשאר רמות האבזור וגם המנועים נותרו כשהיו: 1.6 ל' בנזין, 132 כ"ס ו-2.0 ל' בנזין, 154 כ"ס שמוצעים בשידוך לתיבה אוטומטית-פלנטרית 6 היל' והנעה קדמית, ומנוע 1.6 ל' טורבו-בנזין, 177 כ"ס שמוצע עם תיבה אוטומטית דו-מצמדית 7 היל' והנעה כפולה.
-
עיצוב ונוכחות
שבכת אף הטיגריס הקדמית קצת מוגזמת בעיצובה ואנחנו כבר יודעים שלא כולם אוהבים אותה. יש הרואים דמיון לקווים השריריים של רכבי הפנאי של פורשה, הן בחזית שיוצרת תחושה דינאמית, והן באחוריים היפים.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים מרווח מלפנים ומאחור, תנוחת הנהיגה גבוהה, אבל שאר המושבים מעט נמוכים. עיצוב הדשבורד שנוי במחלוקת – לא כולם אהבו את החלוקה שלו לשני חלקים אופקיים. איכות החומרים טובה כשיותר ויותר מתחרים מציעים איכות וחומרים עדיפים.
-
מנוע וביצועים
ביצועי מנוע ה-1.6 ל' אטמוספרי מספקים כשאלה של מנוע ה-2.0 ל' מעט טובים יותר, אם כי הפער אינו דרמטי והם עדיין חלשים יחסית למתחרים בקטגוריה. מנוע ה-1.6 ל' טורבו כבר חזק משמעותית. צריכת הדלק בשלושתן ממוצעת.
-
נוחות והתנהגות
קיה ספורטאז' 2018 מציע מתלים נוקשים, שלא מצליחים להחליק כראוי אספלט עירוני סדוק. מחוץ לעיר המצב טוב יותר. רמת הרעש הכללית – רוח, מנוע וכביש – סבירה, אבל יש טובים ממנו. גרסת הבסיס בעלת דופן צמיג גבוה יותר, מעט יותר נוחה ושקטה. הכיול הקשיח של המתלים עוזר למכונית להציע התנהגות כביש טובה.
-
תמורה למחיר
גרסת ה-1.6 ל' האטמוספרית מציעה תמורה יוצאת דופן למחיר, כשגרסת הטורבו מציעה חבילה טובה אם כי לא ייחודית. גרסת ה-2.0 ל' מעט נופלת בין הכיסאות, לא בגלל מה שהיא מציעה, אלא בגלל מתחרים שמציעים חבילות עדיפות.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2018 הגרסה הנמכרת הייתה אורבן 1.6 ליטר עם כ-6200 יחידות.
אחריה גרסת אורבן 2 ליטר עם כ-3200 יחידות.
 
-
סיכום
יש סיבות טובות מדוע הוא הרכב הנמכר בישראל בקטגוריה.