קיה ספורטאז' 2015 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור הקודם, וגם הדור הזה של ספורטאז' עזרו להפוך את קיה למותג לגיטימי בישראל. הדור הזה והשלישי עלה ארצה בנובמבר 2010, ממש בצמוד להשקתו בעולם, וב-2012 אף נטל בישראל את הובלת המכירות בסגמנט. אבל עם הזמן כוחו נחלש כשהא מאבד את מעמדו ומכירות לטובת המתחרים. אפילו מתיחת הפנים שהגיע ב-2014 לא עזרה והותירה אותו "רק" במקום השלישי בטבלת המכירות.
כדי להחזיר אותו לתודעה, יבואנית קיה ביצעה בינואר 2015 מהלך שגרם לרעידת אדמה בשוק הרכב הישראלי – שיווק ספורטאז' במחיר של משפחתית (135000 שקלים). היא עשתה זאת בזכות צרוף גרסת בסיס חדשה עם מנוע קטן מהמקובל. לגרסה החדשה מנוע 1.6 ל' הזרקה ישירה, 133 כ"ס (כמו זה בסיד, פורטה וסול) לעומת מנוע 2.0 ל' 166 כ"ס.
אומנם, סובארו עשתה צעד דומה עם ה-XV כחצי שנה קודם לכן, אבל השפעת הצעד של סובארו היתה קטנה יותר (הן משום ש-XV נתפס כרכב מעט קטן יותר מספורטאז', והן משום שה-XV נמכר במספרים קטנים יותר: כ-1500 יחידות מול כ-3600 בשנת 2014). בנוסף הצעד של קיה הוביל לירידת מחירים גם אצל המתחרים.
גרסת ה-1.6 ל' החדשה מוצעת ברמת גימור 'אורבן' וביחס לרמת 'אורבן' עם מנוע ה-2.0 ל' שהיה עד כה, מחסירה רק בקרת שיוט.
לצד הגרסה החדשה ממשיך שיווק גרסת ה-2.0 ל' בשלוש רמות גימור. מנקודה זו ספורטאז' על שלל גרסאותיו החל להגיע ממפעלי קיה בסלובקיה במקום מקוריאה.
דור חדש של ספורטאז' הוצג בתערוכת פרנקפורט (ספטמבר 2015) ולישראל הגיע בינואר 2016.
-
עיצוב ונוכחות
על אף שמדובר כבר בדגם ותיק יחסית (שיוחלף בשנה הבאה) הוא עדיין אחד הכלים עם הנוכחות החזקה ביותר על הכביש בקטגוריה.
-
תא נוסעים ומטען
יש שפע של מקום בתא הנוסעים של קיה ספורטאז' 2015. גם מלפנים וגם מאחור. החומרים פשוטים, כשהעיצוב עדיין נראה עדכני, וההרכבה מצוינת. גם ברמת גימור אורבן רמת הגימור סבירה. המושבים גדולים ונוקשים. תא המטען גדול ושימושי.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.6 ל' מציג תחושה נמרצת ברגע הראשון עם יציאה חזקה מהמקום. ההמשך מעט חלש יותר, וסה"כ דומה למשפחתית ממוצעת. איך יכול להיות שמנוע 1.6 אוטו' סוחב "ג'יפ" מבלי להרגיש איטי או כבד? משקל. ספורטאז' שוקל בסה"כ 27 ק"ג יותר מיונדאי I35 המשפחתית הפופולארית.
ביחס למנוע ה-2.0 ל' אין הבדל גדול בתוואי עירוני, כשהשוני נמצא כשיוצאים מהעיר. אפילו בשיוט מנוע ה-1.6 ל' עסוק ורועש יותר, וכדי להשיג יותר כוח נדרש מתיבת ההילוכים להוריד הילוך שמוביל לעליה בסל"ד ועוד רעש. צריכת הדלק צמאה יותר מזו של מנוע ה-2.0 ל' שבעצמו לא חסכוני.
 
-
נוחות והתנהגות
יכולת הספיגה של המתלים היא נקודת החולשה גם של קיה ספורטאז' 2015. הנושא אמנם טופל בצורה משמעותית במתיחת הפנים בדגם שהגיע החל מ-2014, אבל הציון עדיין בינוני. על שברים עירוניים חדים או על שיבושים בינוניים וגדולים מחוץ לעיר ספורטאז' מעביר לתא הנוסעים תנודות ורעשים.
התחושה הקשוחה יחסית שמעבירים המתלים תורמים לתחושה בטוחה על הכביש. כשהמהירות עולה הספיגה משתפרת והריסון מוצק, כך שספורטאז' משרה על הנהג ביטחון רב.
בשביל הוא מציע יכולת סבירה ומגבה אותה בתחושה של רכב חסון, אך גחונו נמוך יחסית.
 
-
תמורה למחיר
קיה ספורטאז' 1.6 ל' מוצע במחיר שובר שוק. הוא מציג את אותם יתרונות (וחסרונות) של ספורטאז' 2.0 ל' עם תג מחיר נמוך משמעותית, ונמוך משל המתחרים. נוחות נסיעה בינונית וצריכת דלק גבוהה, לא הצליחו לסדוק את הרושם שנוצר מרכב פנאי מעוצב בחנית הבית, שכעת הפך נגיש יותר מתמיד.
-
מה חדש בקיה ספורטאז' 2015
גרסת 1.6 ל' במחיר של כמעט משפחתית שגרם לטלטלה בשוק הרכב הישראלי, ולגל של הפחתות מחיר אצל המתחרים.
-
סיכום
רכב פנאי אופנתי במחיר של משפחתית.