סקודה קודיאק 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
באוגוסט 2024 סקודה השיקה בישראל את הדור השני של קודיאק, דגם הפנאי בגודל בינוני (D-SUV) המוצע עם שבעה מושבים.
העיצוב קרוב לזה של הדור הראשון, ובעיקר מביא עמו קווים עדכניים יותר, עם דגש אווירודינמי ומקדם גרר נאה של 0.28. הבסיס דומה לזה של המקורי, עדיין רצפת MQB של קבוצת פולקסווגן, אך כעת בגרסת איוו המשופרת.
בסיס הגלגלים נותר 279 ס"מ, אך האורך צמח ב-6 ס"מ ל-476 ס"מ, ואילו הרוחב והגובה קטנו ב-2 ס"מ, ל-186 ס"מ ול-167 ס"מ בהתאמה. נפח תא המטען 293 ליטרים עם שבעה מושבים, 845 ליטרים עם קיפול השורה השלישית.
בשלב זה ישווק קודיאק בישראל רק בגרסה לשבעה נוסעים, ומוצע עם מנועי בנזין ודיזל מוגדשים, כולם עם תיבה דו-מצמדית שיש לה 7 הילוכים.
הגרסה הבסיסית מצוידת במנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר עם מערך היברידי מתון המייצר 150 כ"ס וההנעה קדמית.
גרסה נוספת היא טורבו-דיזל 2.0 ליטר; זו מייצרת אותו הספק של 150 כ"ס אך המומנט גדול בהרבה, 36.7 קג"מ לעומת 25.5 קג"מ בבנזין, וגם כאן ההנעה קדמית.
בפסגת ההיצע אותו טורבו-דיזל 2.0 ליטר, אלא שכאן הוא מנפק 193 כ"ס ו-40.8 קג"מ וההנעה כפולה.
גרסת 2.0 ליטר טורבו בנזין צפויה להצטרף בשנה הבאה.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב החיצוני דומה לזה של הדגם הפורש, אך הוא מלוטש יותר – מעודן ועדכני מקודמו, פחות מזוות וקשוח.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג חדשה, המבנה והעיצוב כמו הדגמים העכשוויים של סקודה, ובמרכז צג "13 גדול ועדכני המבוסס על מערך התפעול החדש ביותר של היצרנית, לצד לוח מחוונים מוקרן "10.25.
הדשבורד גבוה מאוד, כמעט בומבסטי למראה וליצירת שדה ראייה לא אידיאלי, עם אותו "ניפוח" בצד הנוסע.
מושב הנהג עוטף היטב את הגוף ונוח גם לאורך זמן. איכות החומרים טובה, וכך גם איכות ההרכבה.
כצפוי מסקודה, דגש רב הושם על שימושיות ועל שיפורה. לומר שברכב יש "הרבה שטח ונפח אחסון" זה מה זה אנדרסטייטמנט.
היושבים מאחור יגלו קונסולה אמצעית, באזור הרגליים, והיא נשלפת לטובת שיפור מרווח הרגליים לנוסע השלישי.
המושבים האחוריים מחולקים שני-שליש/שליש, נעים על מסילה למרווח ברכיים נכון, לפעמים על חשבון היושבים בשורה השלישית או נפח תא המטען, תלוי בגרסת המושבים.
המרחב גדול מאוד, מרווחי הראש והברכיים עצומים ממש. בסיס המושב נוח, כך גם משענת הגב כשהאחרונה מתכווננת זווית.
הכניסה לשורה השלישית סבירה ולא יותר, והמושבים טובים לילדים קטנים בלבד.
תא מטען גדול מאוד ושימושי מאוד.
-
מנוע וביצועים
במבחני הדרכים דגמנו את מנועי הטורבו בנזין ודיזל הבסיסיים, המספקים 150 כ"ס.
במנוע הבנזין הביצועים סבירים בלבד במישור, מעט פחות כאשר יש עלייה. שילוב המנוע/תיבת-הילוכים נעים יחסית ומהירות התגובה סבירה בהחלט.
במנוע הדיזל הבסיסי הביצועים דומים, אך ההשהיה גדולה יותר בהורדת הילוך ושילוב ההילוכים פחות נעים.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר אינה מצטיינת. השיכוך סביר על פני טלאים ושיבושים קטנים, אך הרכב אינו סופג פגמים חדים ושיבושים גדולים כנדרש, ותנועת המרכב אינה מרוסנת לאחר מפגש עם פסי האטה.
גם הרעשים שמייצרת פעולת המתלים/בולמים אינם מבודדים היטב. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה בהרבה, אך גם שם הרכב מתנודד מדי, דבר המורגש בעיקר בככביש גלי. רעשי הכביש בולטים מדי.
היכולת הדינמית לכשעצמה גבוהה. למרות רכינת מרכב מורגשת בפניות, הרכב צולח בביטחון עיקולים, ומגיב היטב לשינויים בעומס גם במעמקי הפיתול. חבל רק שדוושת הבלם רכה מדי, והתגובה לבלימה חזקה אינה עוצמתית מספיק.
-
תמורה למחיר
מחירו של הקודיאק אינו נמוך, אך בהשוואה למתחרים, חלקם יקרים יותר, אלה מציעים שורה שלישית צפופה בהרבה ושימושית פחות.
מעבר לכך הוא מביא עמו מוניטין מכובדים של שנים בהובלת השוק עם דגם מוצלח - כך שהתמורה טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
עם תחילת השיווק מוצע קודיאק ברמת אבזור אחת במפרט עשיר יחסית, וזו נקראת 'אדוונס'. במפרט, בין השאר, תאורת לד, חישוקי "17, גג זכוכית, מפתח חכם, צג "13, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים תלת-אזורית ועוד.
רמות גימור נוספות יגיעו בהמשך.
-
בטיחות
סקודה קודיאק החדש זכה לדירוג של 5 כוכבים במבחן הריסוק של יורו NCAP, עם ציון של 89% בהגנת מבוגרים, 83% בהגנת ילדים, 82% בהגנת הולכים רגל ו-78% על מערכות בטיחות.
במפרט הבטיחות מערכות משופרות בתפקודן ביחס לאלה שבדגם הפורש ואלה כוללות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור היקפי אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.
-
צריכת דלק
בגרסת הבנזין הבסיסית, שמניעה רכב לא קטן, צרך הקודיאק 13.1 ק"מ/ל' בממוצע המבחן, כאשר בשיוט בכביש המהיר הצריכה נעה בין 14.5 לבין 16 ק"מ/ל'; בהחלט נאה.
גרסת הדיזל הבסיסית, שנבחנה בהשקה בחו"ל, כבר הרשימה ממש עם נתון ממוצע של יותר מ-14 ק"מ לליטר.
-
מה חדש בסקודה קודיאק 2024
תחילת שיווק דור שני בישראל באוגוסט 2024.
-
סיכום
הדור הראשון של הקודיאק היה סוס מנצח, וכידוע, סוסים מנצחים לא מחליפים. קודיאק, אפוא, הוא רכב ראוי מאוד, וכעת הוא מלוטש יותר.