טויוטה קורולה קרוס 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
קורולה קרוס הוא דגם פנאי נוסף וחדש שהתווסף להיצע. הוא נחשף לראשונה בתאילנד ביולי 2020 בגרסתו הגלובלית, בדצמבר 2021 בגרסתו האירופאית, ולישראל הגיע בספטמבר 2021. המטרה לחזק את שם הדגם המפורסם – הרכב הנמכר מאז ומעולם, המשפחתית הוותיקה ביותר – בתקופה בה מכוניות סדאן מאבדות את כוח המשיכה שלהן לטובת רכבי פנאי.
הוא מתבסס על פלטפורמת TNGA המודולארית אותו הוא חולק עם קורולה, C-HR, ראב 4 ודגמים נוספים. בסיס הגלגלים, 264 ס"מ, זהה לזה של הקורולה 5 דלתות שאינה מוצעת בשלב זה בארץ וקצר מזה של הסדאן. הממדים מאוד דומים לאלה של C-HR, אבל תא המטען בקרוס (440-487 ליטר) גדול משמעותית (377 ליטר).
בעולם הוא מוצע גם בגרסת 2.0 ליטר ו-197 כ"ס, גם בגרסת הנעה כפולה. אצלנו הוא מוצע עם הנעה קדמית וחטיבת כוח היברידית בלבד, בדומה לקיים בקורולה, אלא שזו יחידה מהדור החדש והחמישי. מנוע בנזין אטמוספרי 1.8 ליטר מפיק 97 כ"ס, ויחד עם מנוע חשמלי נוסף מיצרים יחדיו הספק משולב של 140 כ"ס (לעומת 122 כ"ס בקורולה). כרגיל התיבה מסוג 'מפצל כוח' הדומה בפעולתה לתיבה רציפה.
הדגם מוצע בארץ בשלוש רמות גימור: 'אקטיב' שכוללת תאורת לד חלקית, חישוקי "17 בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג לאחור, צג מגע גדול "10.3 עם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. רמת 'דיינמיק' עם תאורת לד מלאה, חישוקי "18, מפתח חכם, תאורת אווירה מסילות הטענה בגג, שמשות אחוריות כהות ועוד. רמת 'אדוונצ'ר' מוסיפה גג זכוכית פנורמי, חיישני חנייה היקפיים ומושבים קדמיים בעלי חימום וריפוד משולב עור.
בכל רמות הגימור מפרט בטיחות הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, הימנעות ממכשול, סיוע במניעת התנגשות בצמתים, סיוע להיגוי בשעת חירום ובקרת שיוט אדפטיבית. רמת 'אדוונצ'ר' מוסיפה גם ניטור היקפי של שטחים מתים ובלימה אוטונומית בנסיעה לאחור. במבחן הבטיחות שפורסם ב-2022, ארגון EuroNcap העניק למכונית ציון של חמישה כוכבי בטיחות.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב, שמרני וקונבנציונלי ומזכיר קצת גרסה מוקטנת של הראב 4.
-
תא נוסעים ומטען
עיצוב סביבת הנהג מקורי פחות מזה שבראב 4, קרוב יותר לקורולה. החומרים פשוטים וקשיחים, ועל אף האבזור סביבת הנהג אינה עשירה כשאפילו מתגים רבים אינם מוארים מספיק. תפעול שלל המערכות כולל ממשק המולטימדיה החדש, לא נוח והנדסת האנוש אינה במטיבה.
מלפנים המרחב טוב, אבל תנוחת הנהיגה לא נוחה כי כיוון הגובה להגה מוגבל, המושב לא מספיק נוח לאורך זמן, וחלק מהמחוונים מוסתרים. המרחב מאחור מספק גם לברכיים וגם לראש. החומרים והגימור הפשוטים בולטים עוד יותר מאחור.
נפח תא המטען, 436 ליטרים, מספק. ברמות הגימור הגבוהות הוא כולל ערכת תיקון תקרים ולא גלגל רזרבי.
 
-
מנוע וביצועים
יחידת הכוח מציעה יציאה זריזה מהמקום והתנהלות נמרצת בתחום העירוני. בשיוט, המנוע פחות אץ לסל"ד גבוה ומאפשר לצבור תנופה באופן רגוע יחסית. אבל במאמץ מורגש חיסרון הכוח, כשפעולת התיבה מוסיפה לרעש המנוע הבולט.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה למדי על רוב סוגי הכבישים ובכל מהירות. ספיגה טובה של השיבושים מאפשרים זאת. אבל חסר ריסון והדבר בולט בנדנוד יתר במעבר על פסי האטה על רצף שברים ושיבושים ובכביש גלי. רעשי הכביש נשמעים בשיוט והמנוע בעת מאמץ.
בנסיעת שבילים מציע הקרוס נוחות נסיעה סבירה, אך מפגש עם בורות מורגש באופן מוחשי.
כיול המתלים הרך מביא לכך שתחת עומס דינמי רכינת המרכב בפניות מורגשת והמחסור בריסון מורגש. עם זאת, היכולת הדינמית, גם בקצב גבוה יחסית בכביש המפותל, טובה.
 
-
תמורה למחיר
קורולה קרוס אינו זול, וממוקם בין C-HR לראב 4. באופן כזה הוא מאפשר לטויוטה לתת מענה למי שמחפש רכב פנאי קומפקטי שלה בתחום המחירים הזה, מקום בו הייתה פחות נוכחת בכל הקשור לממדים ולמחיר.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק מעולה עם 13.6 ק"מ לליטר במהלך מבחן הדרכים המאומץ שלנו, ו-16.1 ק"מ/ל' בקצב נינוח.
-
מה חדש בטויוטה קורולה קרוס 2022
דגם חדש לחלוטין שלא היה בעבר.
-
סיכום
לא בשורה גדולה לצרכן, אבל לקהל הישראלי יש חיבה יתרה למותג, לדגמי הפנאי שלו ולמערך ההיברידי. כך שסביר שיש כאן עוד להיט מכירות.