פולקסווגן טיגואן 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בספטמבר 2023 חשפה פולקסווגן את הדור השלישי של הטיגואן, רכב הפנאי הקומפקטי של היצרנית, שנחת בישראל באוגוסט 2024.
הדור החדש מבוסס על פלטפורמת MQB evo המוכרת של הקבוצה, ומידותיו כמעט זהות לאלו של הדגם היוצא, למעט מימד האורך שצמח ב-3 ס"מ לכדי 454 ס"מ, ותא המטען שצמח ב-37 ל' ל-652 ל' נדיבים ביותר.
במקום הקווים הישרים של הדור היוצא, לטיגואן החדש עיצוב עגלגל ורך יותר המביא לשיפור נתון הגרר – מ-0.33 ל-0.28. לשם כך בפולקסווגן העניקו לו סבכה כמעט אטומה לגמרי, כאשר פתחי האוורור מוקמו בצדדים.
שינויים משמעותיים נעשו בסביבת הנהג שכוללת את הסידור העדכני של פולקסווגן; מול הנהג ישנו לוח מחוונים מוקרן חדש בגודל 12.3 אינץ' ולצידו ידית ההילוכים החדשה. במרכז ישנו מסך מולטימדיה ענק בקוטר של עד 15 אינץ' בהתאם לרמת הגימור, הכולל את ממשק השליטה העדכני של היצרנית שאמור להיות אינטואטיבי וקל יותר לתפעול.
היצע המנועים באירופה מוכר מדגמי הקונצרן השונים. לגרסאות הבנזין מנועי טורבו-בנזין בנפח 1.5 ו-2.0 ל' עם מערך היברידי מתון (48V) בהספקים של 130, 150 או 204 כ"ס. בדיזל מוצע מנוע ה-2.0 ל' המוכר בשני הספקים: 150 כ"ס או 193 כ"ס. התיבה היא רובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים ובגרסאות ה-2.0 ל' ההנעה כפולה.
השינוי המשמעותי נוגע לגרסאות ההיברידיות-נטענות (פלאג-אין) אשר מקבלות את מערך המשלב בין מנוע ה-1.5 ל' למנוע חשמלי, בהספק משולב העומד על 204 עד 272 כ"ס. לסוללה 19.7 קוט"ש וזו מאפשרת טווח נסיעה חשמלי של עד 100 ק"מ.
לישראל מיובאת בינתיים רק גרסת ה-1.5 ל' טורבו-בנזין, בהספק של 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ. על הנייר, צריכת הדלק שופרה ב-9% ביחס למנוע המקביל בדגם המוחלף.
-
עיצוב ונוכחות
כאשר רואים אותו הוא אינו נראה כמו קודמו אבל מעודכן; הוא שונה, ופולקסווגן עשתה כאן שינוי גדול.
מעבר לקווים המעוגלים, הרכב מתאפיין בחזית עם קו תאורה רוחבי וסבכה לא בולטת, והתוצאה רכה יתר, קשוחה פחות.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג עברה שינוי משמעותי אף היא. העיצוב עצמו חדש לגמרי, וגם הוא דומה לזה של דגמי ID החשמליים. בצד השלילי - החומרים מציגים מרקם ונוקשות האופייניים לדגמי ID. התוצאה היא שבהשוואה לדגם הפורש, איכות החומרים טובה פחות.
במרכז צג מולטימדיה גדול "12.9. איכות התצוגה משובחת והוא מבוסס על מערך תפעול חדש וממשקי קישור אלחוטיים. גם כאן הרבה מהתפעול עבר למסך, פקדים פיזיים צומצמו מאוד – והתוצאה: עיצוב נקי מאוד, אך הנדסת אנוש לא מוצלחת ותפעול מסורבל.
מנגד המחוונים המוקרנים נאים וניתן די במהירות להציג את המידע הנדרש. בנוסף, התצוגה העילית מצוינת.
מערך הבטיחות עבר שדרוג – אבל המערכות, כמקובל בימינו, מצפצפות מדי.
תא הנוסעים בטיגואן מרווח מאוד. תנוחת הנהיגה טובה וגבוהה ושדה הראייה לפנים טוב. המושב נעים אבל אינו מושלם, ועבור נהגים נמוכים הבסיס ארוך מדי. גם תמיכת הצד טעונה שיפור.
המרחב מאחור נדיב, ומרווחי הראש והרגליים טובים. ניתן להזיח את המושבים שם לפנים/אחור ולשנות את זווית המסעד.
תא המטען גדול, נוח להטענה ושימושי מאוד.
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר של פולקסווגן היה ונותר אפקטיבי. הוא אינו אוהב לטפס לסל"ד גבוה ובמיטבו באזורי הביניים, שם הוא מתבסס על מומנט נאה וזמין.
בסל"ד גבוה הוא מעט רועש ופעולתו מחוספסת.
התיבה פועלת באופן חלק, אבל היא איטית בהורדות הילוך בכבישים מתפתלים ובעליות.
שילוב כל אלה אומר שלעיתים ביציאה מהמקום או האצת ביניים מנסיעה איטית נדרש זמן כדי להביא את יחידת הכוח למלוא יכולתה, והכוח אינו מגיע כאשר מצפים לו, אם רוצים אותו מיד.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר אינה מוצלחת. כלומר, כל עוד השיבושים קטנים או האספלט מטולא, טיגואן מטפל היטב באתגרים האלה, אבל כאשר הוא פוגש בשיבושים בינוניים וגדולים הוא לא - ורצף שיבושים ממש מורגש.
מחוץ לעיר, כרגיל, הנוחות משתפרת משמעותית ובידוד הרעשים טוב.
הניסיון העשיר של פולקסווגן עם טיגואן בולט, והיכולת הדינמית של הרכב טובה.
כצפוי, ההגה קל ויש לו שטח מת מעט מורגש במרכזו, אך ההפניה מדויקת והתוצאה צפויה גם בעומס. הבלמים חסרים מעט עוצמה וחדות.
-
תמורה למחיר
טיגואן שנבחן ברמת האבזור הבסיסית 'לייף', התייקר בכ-15% ממחיר הדגם הפורש באותה רמת גימור.
זה מחיר גבוה לדגם פנאי קומפקטי, בייחוד בהשוואה לדגמים אחרים מאותו בית (טיגואן אולספייס היוצא, סקודה קודיאק) - כך שהתמורה אינה גבוהה.
-
גרסאות ורמות גימור
רמת הגימור 'לייף' מצוידת בחישוקי 18 אינץ', מולטימדיה 12.9 אינץ' עם ממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית, מפתח חכם, חיישני חניה היקפיים, מושבים קדמיים מחוממים, מצלמות היקפיות, שקע 230 וולט ועוד.
רמת גימור 'R-ליין' מוסיפה עיצוב חיצוני ספורטיבי יותר, חישוקי 19 אינץ', מושבי ספורט, מתלים מתכווננים, גג שמש פנורמי, ריפוד ותאורת אווירה משודרגים, מערכת שמע של הרמן קרדון, שורת מושבים שניה מחוממת, וו גרירה מקורי ועוד.
רמת 'R-ליין פלוס' משדרגת לחישוקי 20 אינץ', מולטימדיה 15 אינץ', ריפודי עור, ומושבים קדמיים עם חימום, אוורור ועיסוי.
-
בטיחות
פולקסווגן טיגואן החדש זכה לציון המרבי של 5 כוכבים במבחן הריסוק של יורו NCAP.
הטיגואן מצויד כסטנדרט ב-9 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על מרכז נתיב, ניטור רכב בשטח מת, ניטור עייפות נהג וזיהוי תמרורים.
-
צריכת דלק
יחידת הכוח האפקטיבית תורמת גם לחיסכון בצריכה. הרכב הלא קטן הזה צרך 12.5 ק"מ/ל' ביום המבחן, 15.5 ק"מ/ל' בשיוט בין-עירוני נינוח.
-
סיכום
רכב פנאי סולידי ומוצלח, אך יקר מדי.