קיה ספורטאז' 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
באמצע 2021 קיה הציגה את הדור החדש והחמישי של ספורטאז'. לראשונה מאז הדור הראשון שהוצע גם בגרסת 3 דלתות, ספורטאז' חוזר להציע שני אורכי מרכב ושני בסיסי גלגלים כשהקצר מיועד לאירופה והארוך לצפון אמריקה ואוסטרליה. בנוסף לראשונה מוצע ספורטאז' גם בגרסה היברידית פלאג אין.
תצורת המרכב הארוכה הוצגה ביוני 2021 ולא עלתה ארצה. תצורת המרכב הקצרה הוצגה בספטמבר 2021 והגיע לישראל עם תחילת השיווק בעולם במרץ 2023. שתי הגרסאות מבוססות על פלטפורמת N3 אותה הם חולקים (יחד עם מכלולים ומנועים) עם הדור הרביעי של יונדאי טוסון. ספורטאז' החדש מעט גדול מקודמו, בסיס הגלגלים גדל ב-1 ס"מ ל-268 ס"מ, האורך ב-3 ס"מ ל-452.5 ס"מ, והרוחב ב-1.5 ס"מ ל-186.5 ס"מ.
השיווק החל עם שני מנועים בעירה פנימית. האחד הוא טורבו-בנזין 1.6 ליטר מחודש, שמייצר 180 כ"ס ואמור להיות חסכוני מאשר לפני חידושו. השני הוא טורבו-דיזל 1.6 ליטר המייצר 136 כ"ס. התיבה היא דו-מצמדית משופרת עם 7 הילוכים וההנעה קדמית.
ביולי 2022 הצטרפו עוד שלוש יחידות כוח: גרסת בנזין שהגיעה מהדור הפורש ועוד שתי גרסאות היברידיות, האחת "רגילה" ושניה היברידית-נטענת ששיווקן נדחה בגלל המלחמה באוקראינה והשפעתה על תעשיית הרכב. לגרסת בנזין 2.0 ליטר 156 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית. הגרסאות ההיברידיות מצוידות במנוע 1.6 ליטר טורבו, 180 כ"ס כפי שיש בגרסת הטורבו הרגילה. בגרסה ההיברידית מנוע חשמלי שמייצר 60 כ"ס, סוללה של 1.5 קווט"ש וההספק המשולב הוא 230 כ"ס מבלי יכולת לנוע על חשמל בלבד. להיברידית הנטענת, ישנה יכולת לנוע על חשמל בלבד (70 ק"מ) - בזכות מנוע חשמלי חזק בכ-30% (91 כ"ס) לכדי 265 כ"ס, וסוללה בעלת אנרגיה של 13.8 קווט"ש. לגרסה הנטענת הנעה כפולה.
גרסת הדיזל מוצעת רק ברמת גימור 'אורבן', גרסת הטורבו-בנזין מוצעת בארבע רמות גימור: 'אורבן', 'אורבן טופ', 'EX', 'פרמיום'. גרסת הבנזין החלה את דרכה רק ברמת גימור אורבן, כשבנובמבר 2022 נוספו עוד שתי רמות גימור (אורבן טופ ופרימיום). ההיברידית מוצעת רק ברמת גימור אחת וההיברידית פלאג אין גם היא ברמה אחת והגבוהה ביותר שקיה מציעה, GT-ליין.
רמת 'אורבן' כוללת תאורת לד, חישוקי "17, מפתח חכם, מולטימדיה וצג "12.3, ובקרת אקלים מפוצלת ועוד. 'אורבן טופ' מוסיפה גג נפתח וריפוד עור משולב בד. רמת גימור 'EX' מוסיפה חישוקי "18, תאורת לד מאחור, מחוונים מוקרנים, חיישני חנייה קדמיים, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, פקדי הילוכים מההגה. רמת גימור 'פרמיום', כוללת גם תאורת לד מטריקס אדפטיבית מלפנים, חישוקי "19, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, בורר הילוכים במבנה חוגה, ריפוד עור משולב בעור הפוך, אוורור למושבים קדמיים.
לגרסה ההיברידית חישוקי "18, גג זכוכית, בורר הילוכים שונה בצורת חוגה, מחוונים אנלוגיים, תפעול כיוון חשמלי למושבים קדמיים, ריפוד עור העברת הילוכים מההגה, ועוד.
הגרסה ההיברידית נטענת תוצע ברמת גימור 'GT לין' שלה מראה ספורטיבי יותר. היא תוסיף חישוקי "19, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, מצבי ניהוג לשטח, תאורת לד מטריקס, מחוונים מוקרנים, ריפוד עור משולב בעור הפוך ועוד.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב שונה באופן בולט מזה של קודמו, מבטא את שפת העיצוב החדשה של קיה, מתכתב עם זה של רכב הפנאי החשמלי EV6. יש לכך ביטוי בחזית שהשבכה שלה נמתחת לרוחב הרכב, יחידות התאורה הייחודיות והקווים החדים והאגרסיביים מאחור ובדופן.
-
תא נוסעים ומטען
העיצוב מאוד מוצלח. מסך המולטימדיה גדול, איכותי, בעברית, ובמיקום נוח שאינו מחייב להרכין את הראש. יש שפע של רמות גימור והאבזור עשיר גם ביחס לחלק מהמתחרים ואפילו ביחס לאח (טוסון). הנדסת האנוש טובה ברובה. למשל מיקום בלם החנייה (מאחורי ההגה משמאל) אינו נוח חסרה ידית אחיזה לנהג.
מושב הנהג סובל ממשענת יחסית דקה והוא פחות נוח לאורך זמן. לנהג גם חסר מרווח לברך ימין ואילו לנוסע שלצידו מרווח לרגל שמאל. מאחור מרווחי הברכיים וכפות הרגליים מצוינים. לרשות הנוסעים פתחי מיזוג. תא המטען גדול וכולל רצפה כפולה, וכיסוי נגלל קשיח יחסית עם מקום לאחסון.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו (180 כ"ס) מציע ביצועים מצוינים עם צבירת קצב טובה גם במעלה הררי ארוך. עם זאת, השהיית-מה של התיבה ביציאה לעקיפה תחייב במצבים מכבידים מאוד הקפדה. התיבה פועלת באופן מאוד חלק ביחס לבנות מינה (ולכן אינה חדה ומיידית), ומאפשרת למצות בקלות את יכולת המנוע. צריכת הדלק מעט מתחת לממוצע עם 9.1 ק"מ במסלול המבחן המאומץ שלנו.
גרסת הפלאג אין (265 כ"ס והנעה כפולה) זריזה עוד יותר, אם כי חסרה לו ה"אקסטרה" שיש לחלק מהמתחרים הנטענים בסעיף זה (ע"ע ראב4, 3008). פעולת תיבת ההילוכים דומה לקיים בטורבו. כלומר חלקה אבל אינה מיידית כנדרש. יחידת ההנעה פועלת בצורה שקטה וחלקה מאוד כמעט תמיד, במצב החשמלי הביצועים סבירים ומספקים ליום-ליום.
 
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים יחסית רך. בעיר, נוחות הנסיעה טובה מאוד, מחוץ לעיר הנוחות עדיין טובה אבל חסר ריסון, ותנועות המרכב לא משוככות באופן מיידי. בידוד הרעשים מוצלח.
כשהקצב סביר, אז ברוב מתארי השבילים הנוחות טובה. כאשר העומס על המתלים גדול ותכוף מדי הוא מאבד יכולת ריסון ואז הוא נעים פחות. בנוסף, בנסיעת שבילים הוא יחסית רועש.
היכולת הדינמית גבוהה, אבל להגה שטח מת גדול, משקל קל והמעבר להפניה ספוגי. יש לאלה השפעה גם על הנהיגה בקו ישר, שם הרכב נינוח מעט פחות, והיציבות הכיוונית אינה מתעלה.
 
-
תמורה למחיר
ספורטאז' החדש טוב מקודמו וממקם עצמו גבוה מאוד בין דגמי הפנאי הקומפקטיים. הגרסאות המאובזרות והיקרות יותר מציעות את התמורה הגבוהה יותר.
-
בטיחות
ארגון EuroNcap העניק למכונית ציון של חמישה כוכבי בטיחות ב-2022. בכל רמות הגימור בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב וניטור אקטיבי של שטחים מתים. רמת גימור EX מוסיפה גם בלימה אוטונומית למניעת תאונה בפנייה שמאלה בצומת ובקרת שיוט אדפטיבית.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן, שנעשה בקצב נינוח מהרגיל, עמדה על נתון מצוין של 17.1 ק"מ/ל' (עם סוללה טעונה), כ-14 ק"מ/ל' ללא החלק החשמלי.
-
טווח נסיעה
קיה מצהירה על טווח חשמלי של 70 ק"מ, אנחנו הצלחנו להשיג 53 ק"מ בלבד.
-
מה חדש בקיה ספורטאז' 2022
דגם חדש לחלוטין, דור חמישי. לראשונה מוצע ספורטאז' גם בגרסה היברידית והיברידית פלאג אין. ולראשונה מאז ימי הדור הראשון מוצע הדגם בשני אורכי מרכב ושני בסיסי גלגלים. לישראל מגיעה רק הגרסה הקצרה.
-
סיכום
מישיר מבטו אל הטובים בקבוצה.