טויוטה bZ4X 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
טויוטה bZ4X הוא רכב פנאי חשמלי שהוצג לראשונה בשנת 2021. מדובר גם למעשה ברכב החשמלי הראשון של טויוטה המשווק באופן סדרתי.
ה-bZ4X מבוסס על רצפה ייעודית חדשה לכלי רכב חשמליים המכונה e-TNGA, ועליה תתבסס משפחה שלמה של דגמים חשמליים עתידיים של היצרנית היפנית. בינתיים, על אותו הבסיס הוצגו כבר סובארו סולטרה כמעט תאום ולקסוס RZ היוקרתי.
ממדיו של bZ4X משייכים אותו לסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים, אך הוא בצד הנדיב של הסגמנט – עם 469 ס"מ לאורך הוא ארוך ב-9 ס"מ מראב4 שבעצמו נחשב לאחד הגדולים בקטגוריה. גם בסיס הגלגלים נדיב עם 285 ס"מ מקצה לקצה, וזה מבטיח לטענת טויוטה מרחב נדיב לנוסעים.
ביחס לכלים חשמליים דומים נתון המשקל נמוך יחסית ועומד על 1,905 ק"ג לגרסת ההנעה הקדמית ו-1,995 ק"ג לגרסת ההנעה הכפולה.
לגרסת ההנעה הקדמית 204 כ"ס ו-7.5 שניות ל-100 קמ"ש. לגרסת ההנעה הכפולה 218 כ"ס ו-6.9 שניות ל-100 קמ"ש.
לכל הגרסאות סוללת 71.4 קוט"ש המאפשרת טעינה ביתית בקצב של 11 ק"ו וטעינה מהירה עד 150 ק"ו. טווח הנסיעה עומד על 502 ק"מ בגרסת ההנעה הקדמית ו-459 ק"מ בגרסת ההנעה הכפולה לפי WLTP.
בטויוטה מספרים כי בפיתוח הרכב הושקעו מאמצים גדולים בתכנון הסוללה. זו תוכננה כך שגם לאחר שימוש של כ-10 שנים ו-240,000 ק"מ היא תשמור על קיבלת של כ-90%, כך טויוטה.
המכירה המוקדמת בישראל הוכרזה במאי 2022.
-
עיצוב ונוכחות
עיצובו של טויוטה bZ4X אגרסיבי ומוגזם, אבל במידה ובמודעות לעצמו. הוא שונה מספיק מדגמי טויוטה הרגילים לטובת מראה "חשמלי" אך עדין נראה שייך למותג. בקיצור, מוצלח.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מעוצבת באופן נקי והצבע השחור שולט. החומרים נוקשים לרוב, ההרכבה והגימור לא הרשימו.
מבנה לוח המחוונים שונה מהנהוג – הוא ממוקם רחוק ולמעלה ומחייב הורדת ההגה – לא כולם אהבו.
באופן מוזר, אין תא כפפות.
המרחב מלפנים מצוין לכל כיוון, יש במרכז קונסולה רחבה ונוחה והראות לחוץ טובה. המושבים מלפנים מספקים
המרחב בשורה השניה טוב מאוד.
תא המטען גדול ושימושי.
-
מנוע וביצועים
לגרסת ההנעה הכפולה – 217 כ"ס, 34.4 קג"מ – ביצועים טובים עם תאוצה החלטית אך לא אגרסיבית. לזכותו כיול דוושה-תאוצה מוצלח המייצר תנועה זורמת וטבעית.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה למדי וכיול המתלים נוטה לצד הרך. בעיר היא עדיפה בזכות ספיגה טובה, מחוץ לעיר מורגש מחסור בריסון אך עדין מדובר ברכב נעים למדי בשיוט.
בידוד הרעשים אינו מצטיין – יותר מדי רעשי דרך (צמיגים, מתלים) חודרים לתא.
התנהגות הכביש טובה מאוד עם אחיזה גבוהה ותגובות נכונות להפניית ההגה.
היכולת בשבילים טובה מאוד – מדובר ברכב נעים ומוצלח לטיולים.
-
תמורה למחיר
בגרסת ההנעה הכפולה הוא עולה מעט פחות ממתחריו הישירים אך הוא פחות מאובזר ופחות חזק – התמורה סבירה.
-
גרסאות ורמות גימור
טויוטה bZ4X 2023 מוצע בישראל בשתי גרסאות – הנעה קדמית עם 204 כ"ס או הנעה כפולה עם 218 כ"ס – וברמת גימור אחת. לשתי הגרסאות סוללת 71.4 קוט"ש והטווח המירבי הוא 502 ק"מ או 459 ק"מ בהתאמה.
במפרט האבזור תאורת לד, חישוקי "18, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שהם גם מחוממים, צג מרכזי גדול "12.3, טעינה אלחוטית, בקרת אקלים דו-אזורית, ריפוד דמוי עור ועוד.
-
בטיחות
טויוטה bZ4X נבדק ע"י יורו NCAP בשנת 2022 וקיבל דירוג של 5 כוכבים עם ציונים של 88% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 79% בהגנה על הולכי רגל ו-91% במערכות בטיחות.
היצע מערכות הבטיחות עשיר למדי וכולל זיהוי כלי רכב המתקרבים, כלי רכב המתפרצים לצומת ומכשולים וסיוע בעצירת חירום, התרעת סכנה עם פתיחת דלתות, עצירת הרכב בחירום ומצלמה המזהה את מצבו של הנהג.
-
טווח נסיעה
במבחן הדרכים של 'אוטו', שהיה מעט נינוח מהרגיל, קיבלנו נתון של 5.4 ק"מ לקוט"ש – לטווח של 385 ק"מ.
-
סיכום
רכב שלם ומוצלח.