טויוטה יאריס 2013 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
הדור השלישי לסופרמיני הפופולארית נחת בישראל בינואר 2012 והחזיר את היצרנית היפנית לאחד הסגמנטים הכי חמים בשוק המקומי. תחילה שווק רק בגרסת בנזין כשהגרסה ההיברידית הגיעה באוקטובר אותה שנה. בשנת 2013 לא חל שינוי בדגם.
היא מבוססת על פלטפורמה חדשה ומציעה ממדים גדולים מקודמתה: האורך צמח בעשרה ס"מ ל-388.5 ובסיס הגלגלים בחמישה ל-251 ס"מ. הרוחב נותר ללא שינוי (169.5 ס"מ). למרות המערך ההיברידי והמצברים שומרת המכונית בשתי גרסאות המנוע, על נפח זהה לתא מטען (288 ל').
בתחילת הדרך שווקה המכונית רק עם מנוע הבנזין, כשהבשורה החשובה בגרסה היא החלפת התיבה האוטומטית-רובוטית הלא מוצלחת של הדור היוצא, בתיבה אוטומטית רציפה. זו מציעה גם אפשרות תפעול מההגה של שבעה הילוכים מתוכנתים מראש. יש גם תיבה ידנית (שישה הילוכים) לבחירה, והשניים משודכים למנוע 1.3 ל' חדש שמייצר 99 כ"ס. יחידת הכוח הזו כבר משרתת את ספייס-וורסו, האחות הגדולה.
באוקטובר הגיעה הגרסה ההיברידית. לזו במערכת שנלקחה מהדור השני של טויוטה פריוס ועברה התאמות לגודלה של היאריס – מנוע ה-1.5 ליטר עודכן, נצילותו שופרה ב-6% וכעת הוא מייצר 74 כ"ס ו-11.3 קג"מ. המצברים הוקטנו ביחס לפריוס, והמנוע החשמלי מייצר 60 כ"ס ו-17 קג"מ. ההספק המשולב הוא 100 כ"ס (דומה לזה של גרסת הבנזין).
לדגמי הבנזין יש שתי רמות גימור 'סול' ו'סטייל' כשלשתיהן חלונות חשמל מלפנים ו-7 כריות אוויר. רמת גימור סטייל מוסיפה מחשב דרך ואת מערך המולטימדיה טויוטה טאץ' שכולל מסך מגע, מצלמת רוורס ודיבורית בלוטות'.
הגרסה ההיברידית מגיעה ברמה מאובזרת יותר שכוללת בנוסף בקרת אקלים, מפתח חכם, תאורת לד ליום, וחלונות חשמליים גם מאחור.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב של טויוטה יאריס 2013 לא מעוררת מחלוקות כבעבר, וסה"כ סולידי ונאה. הגרסה ההיברידית מציגה חזית מעט שונה.
 
-
תא נוסעים ומטען
הפלסטיקה קשיחה ולא מזמינה. מערכת המולטימדיה המקורית ברמת הגימור הבכירה משפרת מעט את התחושה. הנדסת האנוש טובה ברובה. המושבים נוקשים אך נוחים, והמרווח מלפנים ומאחור טוב. תא המטען גדול ושימושי.
 
-
מנוע וביצועים
גרסת הבנזין מציעה ביצועים טובים, ובשיוט רגוע היא גם שקטה. אך בהאצה ועומס, בייחוד בעליות אך לא רק, היא מאוד רועשת. צריכת הדלק טובה מהממוצע.
הגרסה ההיברידית מציעה ביצועים דומים, פעולה מעט שקטה יותר ותצרוכת דלק אמיתית מדהימה של מעל 20 ק"מ/ל' בממוצע.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה סבירה בלבד בעיר, והמצב משתפר מעט עם העלייה במהירות, אך לא מדובר במכונית נוחה במיוחד בכביש משובש. התנהגות הכביש בטוחה אבל ההגה מהיר, משקלו קל והוא עצבני מעט בנסיעה מחוץ לעיר. הרכב, בהתאם, פונה היטב אבל חסר את תחושת הבטחון הרצויה תחת עומס. בנוסף הבלמים הרגנרטיביים מתוגברים מאוד ובעלי תחושה לא אחידה בעת הבלימה.
 
-
תמורה למחיר
בגרסת הבנזין טויוטה יאריס 2013 מציעה חבילה טובה, במיוחד ברמת הגימור הגבוהה. גם תג המחיר תחרותי.
הגרסה ההיברידית מאובזרת עוד יותר, והיא גם הדבר הכי חסכוני בגזרת מחיר זו. אבל המחיר יקר מידי, כך שהתמורה פחות טובה.
 
-
סיכום
הבנזין תקסום ללקוח השמרן, ההיברידית חסכונית ללא תחרות.