ב.מ.וו iX 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
ב.מ.וו iX הוא רכב פנאי כל-חשמלי חדש בהיצע הדגמים של היצרנית הבווארית. ממדיו דומים לאלו של ב.מ.וו X5 והוא מוצע בישראל בשתי גרסאות: xDrive 40 ו-xDrive50 כאשר לכל גרסה ישנם שני מנועים, אחד על כל סרן, ולכן ההנעה כפולה. בגרסת 40 ההספק המשולב עומד על 326 סוסים והמומנט על 64.3 קג"מ. למרות משקל עצמי של מעל 2.5 טון ה-iX מאיץ מעמידה למאה קמ"ש תוך 6.1 שניות בלבד והטווח המרבי המוצהר עומד על 408 קילומטרים. לגרסת 50 הספק משולב של 523 סוסים ונתון מומנט של 78 קג"מ, היא שוקלת כמאה קילו יותר ומאיצה למאה תוך 4.6 שניות. הגרסה הזאת מצוידת בקפיצי אוויר וכמו כן גם בהיגוי אחורי, כשהטווח המרבי המוצהר עומד על 600 קילומטרים. לשתי הגרסאות אפשרות לטעינה מהירה: 150 ק"ו או 200 ק"ו בהתאמה.
רמת האבזור הבסיסית ('ספיריט') של גרסת 40, מרשימה למדי, עם שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים, חישוקי 21", גג פנורמי, מצלמות היקפיות וסגירה "רכה" לדלתות, תצוגה עילית ועוד. רמת הגימור הגבוהה יותר ('טק') מציעה בנוסף גם עיסוי וזכרונות למושבים הקדמיים, לצד מערכת שמע מבין 'הרמן קרדון'. לגרסת 50 רמת אבזור גבוהות עוד יותר הכוללות, בין היתר, חישוקים גדולים יותר, אוורור למושבים ותאורת לייזר.
-
עיצוב ונוכחות
העיצוב של ב.מ.וו iX בוטה מאוד, שנוי במחלוקת, ומזוויות מסוימות נראה גמלוני; למרות גובהו הוא גם קרוב לכביש והחרטום המיוחד לא ממש מושך. החלק האחורי מקובל יותר ומעניק לרכב מופע רחב ומסיבי.
-
תא נוסעים ומטען
כאשר מתיישבים מגלים שהעיצוב הקלאסי והעשיר המוכר עם המותג הוחלף בכזה מינימליסטי ונטול מתגים. גם ב.מ.וו משנה מדרכה עד כה, ומציבה מאחורי גלגל ההגה המוזר צג גדול וארוך של "14.9, החובר למחוונים המוקרנים.
העיצוב מיוחד אך פחות נאה, החומרים הידידותיים לסביבה אינם מזמינים תמיד וההופעה הכוללת אינה עשירה מספיק. והתפעול? הוא רחוק מלהיות אינטואיטיבי, אבל בסוף לומדים.
גם גג הזכוכית מיוחד כאשר במקום כיסוי יש אטימה אלקטרואופטית, ובהחלט מעניין מה תהיה היעילות שלה בקיץ.
סביבת הנהג הנמוכה בשילוב תנוחת נהיגה גבוהה יוצרות שדה ראייה מעולה לפנים, והמצלמות ההיקפיות מסייעות עם היתר. מושב הנהג אינו נוח במיוחד וכיוון הקשיחות והתמיכות נעשה דרך הצג, וזה לא מאוד נוח.
המושב האחורי קעור כדי לכסות את הקורות הרחבות. מבנה זה מסיט את היושבים למרכז. הרצפה השטוחה ושפע המקום לרגלים מעניקים מרחב עצום, ותנוחת הישיבה מעט נמוכה. לתא המטען, שאינו ענק (500 ליטר), מבנה שימושי. הרמת הכיסוי אינה נוחה.
-
מנוע וביצועים
התפוקה המשולבת היא 523 כ"ס ו-78 קג"מ, ולמרות אותם 2.7 טון, הביצועים מעולים: 4.6 שניות ל-100 קמ"ש, והמהירות מוגבלת ל-200 קמ"ש.
ב.מ.וו כיילה את מערך ההנעה כך שהתאוצה תהיה לינארית ככל שניתן, ובניגוד לחשמליות חזקות אחרות, אותה תאוצה לא תאתגר את שרירי הצוואר. הביצועים מצוינים גם בעליות ממושכות, גם בעקיפות בתנאים מכבידים, ותאוצות ביניים מעולות מוגשות בחוסר מאמץ.
והטווח? בקצב התנועה, הטווח נע בין 495 ל-510 ק"מ עם ממוצע צריכה של 4.7-4.8 ק"מ/קוט"ש.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה אינה מצטיינת במהירות איטית; אולם, ככל שעולה המהירות הנוחות משתפרת - וה-iX הוא מעודן
ונעים, ומסנן היטב גם את רעשי הכביש. בכביש גלי מאוד ובמהירות גבוהה הוא עלול להתנדנד מדי, באופן שיכול
לפגום גם בביטחון.
מערך המתלים מצליח להתמודד עם המשקל היטב בפיתולים וההיגוי האחורי מסייע לצלוח פניות באופן מהיר עם
יכולת מעולה וללא דרמות. הבלמים, הטובים מהמקובל בתחום, מתקשים בעומס ממושך בגלל המשקל, וחסרים חדות ודיוק.
-
תמורה למחיר
מחיר הרכב הנבחן בהחלט גבוה – אבל הוא מקביל במחירו לגרסאות הבנזין של X5, ובשלב זה חסר מתחרים ישירים. גרסה 40, שמחירה נמוך משמעותית, היא קנייה עדיפה.
-
גרסאות ורמות גימור
ב.מ.וו iX מוצע ב-2024 בגרסת xDrive50 בלבד בשתי רמות גימור: רמת הגימור 'אולטימייט' כוללות בולמים אקטיביים, חישוקי "22, גג פנורמי, מצלמות היקפיות, סגירה "רכה" לדלתות, תצוגה עילית, עיסוי וזכרונות למושבים הקדמיים, מערכת שמע מבית 'הרמן קרדון' ועוד.
רמת האבזור הגבוהה יותר - 'אולטימייט ברונז' - כוללת בנוסף אוורור למושבים ותאורת לייזר.
-
סיכום
לא כל המרכיבים בב.מ.וו iX מוצלחים - בייחוד העיצוב וסביבת הנהג. אבל מעבר לכך מדובר ברכב מרשים בכישוריו – ביצועים, טווח חשמלי, יכולת דינמית – ונעים מאוד בנסיעה.