טסלה מודל Y 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
טסלה מודל Y הוא רכב הפנאי השני של היצרנית האמריקנית והוא נחשף לראשונה בשנת 2019, כאשר השיווק בפועל החל באופן מצומצם רק בסוף שנת 2020 (לא בישראל). מודל Y מבוסס על מודל 3 המשפחתית שהוצגה עוד בשנת 2016, ולפי טסלה הוא חולק עימה כ-75% מהחלקים.
מודל Y הוא רכב בעל מבנה פנאי שאינו "קלאסי", נוטה לתצורת קופה-ארבע-דלתות וכמעט נטול סממני עיצוב המאפיינים כלים מסוגו. המופע הכללי מתכתב באופן הדוק עם דגמי טסלה העכשוויים.
מידותיו של ה-Y נדיבות למדי עם אורך של 475 ס"מ (16 יותר מ-Q4), רוחב של 192 ס"מ (2 ס"מ בלבד פחות מ-e-tron) ובסיס גלגלים של 289 ס"מ (13 ס"מ יותר מ-Q4). בזכות מידותיו הנדיבות הוא מוצע גם בסידור של שבעה מושבים.
ה-Y מוצע בישראל עם שלוש יחידות הנעה, מקבילות לאלה המופיעות במודל 3: גרסת הנעה אחורית, 'טווח ארוך' וגרסת 'ביצועים' המציעות טווח נסיעה מירבי של 455, 535 ו-514 ק"מ בהתאמה (WLTP). לשתי הגרסאות ההנעה הכפולה ביצועים מצוינים עם 5 שניות ו-3.7 שניות ל-100 קמ"ש בהתאמה. לגרסהת ההנעה האחורית זו ביצועים טובים פחות (6.6 שניות ל-100 קמ"ש).
לכל הגרסאות אפשרות לטעינה מהירה בעמדות ה'סופרצ'ארג'ר' של טסלה בקצב של עד 170 ק"ו לגרסת ההנעה האחורית ועד 250 ק"ו לגרסאות ההנעה הכפולה.
השיווק של טסלה מודל Y בישראל התחיל בשנת 2022.
-
עיצוב ונוכחות
עיצובו של מודל Y דומה בבסיסו לזה מודל 3 אולם בגלל המימדים השונים התוצאה פחות הרמונית ויותר מגושמת.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג בעלת מופע מנימליסטי המייצר תחושת פשטות מוגזמת. במרכז ישנו מסך גדול למערכת המולטימדיה (15 אינץ'), תחתיו מקומות להניח את הטלפונים הניידים ומחזיקי כוסות ו…זהו. החומרים פשוטים ביחס למחיר.
 
הנדסת האנוש דורשת הסתגלות שכן כמעט כל מערכות הרכב מתופעלות דרך המסך המרכזי – כולל כיוון פתחי המיזוג, המראות ועוד – וזה מחייב הסטת מבט מן הכביש.
 
המרחב מלפנים טוב, גם מאחור הוא נדיב ביותר ורק הכניסה פחות נוחה.
 
לרכב גג שמש פנורמי ענק ומרשים אך ללא כיסוי וזה עשוי להפריע בימים שמשיים.
 
תא המטען ענק ושימושי מאוד, ואליו מצטרף תא מטען לא קטן גם מלפנים (117 ל').
-
מנוע וביצועים
גרסת ההנעה האחורית – כ-300 כ"ס – מציעה ביצועים טובים מאוד בכל תוואי דרך. במהירויות נמוכות העברת כוח זהירה ופחות מרשימה, אך תאוצות ביניים ועקיפות זוכות לתגובה מידית ומהירה.
גרסת ההנעה הכפולה – טווח ארוך, כ-500 כ"ס – כבר מסוגלת לביצועים מצוינים ממש בכל קנה מידה.
דוושת הבלם הרגנרטיבית מצוינת – התחושה לרוב טבעית ונעימה בנהיגה והתגובות שלה מדודות וצפויות.
 
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים נוטה לצד הנוקשה אך מאוזן – מה שמביא לנוחות נסיעה כללית טובה למדי. ה-Y מעט רגיש לשיבושים מסיומים אך הוא מפצה בריסון טוב גם בכביש גלי.
בידוד הרעשים בינוני – יש יותר מדי רעשי דרך ורעשים מכיוון הבולמים.
התנהגות הכביש טובה מאוד – האחיזה גבוהה, הריסון טוב, ההגה מהיר והיכולת הכללית גבוהה. ההגה כבד ומעט מהיר מדי.
 
-
תמורה למחיר
כיום, לאחר הורדת המחיר שהייתה בתחילת 2023, התמורה לכסף טובה מאוד – במיוחד בגרסת ההנעה האחורית.
-
גרסאות ורמות גימור
טסלה מודל Y מוצע בישראל בשלוש גרסאות: גרסת הנעה אחורית, טווח ארוך וגרסת ביצועים – לכולן אבזור רשימת אבזור דומה.
לגרסת ההנעה האחורית סוללת 60 קוט"ש, מנוע חשמלי יחיד המפיק 300 כ"ס וטווח הנסיעה המירבי הוא 455 ק"מ.
לגרסאות ההנעה הכפולה סוללת 75 קוט"ש ושני מנועים חשמליים.
גרסת הטווח הארוך בעלת הספק של כ-500 כ"ס, טווח נסיעה מירבי של 533 ק"מ ואילו לגרסת הביצועים הספק גבוה רק במעט, אך נתון מומנט עדיף וכיול מתלים שונה. הטווח הרשמי דומה: 514 ק"מ בין טעינות.
 
-
בטיחות
טסלה מודל Y 2022 החדש נבדק ע"י יורו NCAP בספטמבר 2022 וקיבל דירוג גבוה של 5 כוכבי בטיחות עם ציון גבוה במיוחד של 97% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים ו-82% בהגנה על הולכי רגל.
בדומה לכל דגמי טסלה, היצע מערכות הבטיחות המתקדמות רחב ועשיר וכולל בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב הנסיעה ועוד.
-
טווח נסיעה
גרסת ההנעה האחורית נבחנה בשיא גל חום בחודש יולי ונתוני הצריכה והטווח בהתאם – 4.6 ק"מ לקוט"ש וכ-260 ק"מ בממוצע. במבדקים נפרדים בתנאים מתונים יותר קיבלנו כ-330 ק"מ בממוצע, נתון שלהערכתנו ניתן לשפר.
גרסת ההנעה הכפולה נבדקה במזג אוויר נוח יותר והציעה נתונים טובים משמעותית – כ-5.6 ק"מ לקוט"ש בממוצע השווים לטווח של כ-420 ק"מ.
 
-
סיכום
רכב פנאי חשמלי מוצלח במחיר משתלם.