ב.מ.וו סדרה 1 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ברבעון האחרון של 2021 החל שיווקה של גרסה הספורטיבית החדשה 128ti, שהוצגה ב-2020. הסימול ti מקורו בגרסת ביצועים מ-1967 לדגם 1600 שהושק שנה קודם.
גרסה 128ti מתמקמת בין הגרסאות הרגילות של סדרה 1 (136 כ"ס) ובין M135 הקיצונית (306 כ"ס. ל-128ti מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר 4 צילינדרים המייצר 265 כ"ס ו-40.8 קג"מ, תיבה אוטומטית 8 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.1 שניות, המהירות המרבית 250 קמ"ש.
בהשוואה ל-M135, הגרסה החדשה קלה ב-115 ק"ג ל-1520 ק"ג, ובהשוואה לגרסאות הרגילות היא מונמכת בס"מ אחד ל-14.7 ס"מ. במפרט הייעודי לה דיפרנציאל מוגבל החלקה, מוטות מייצבים קשיחים יותר, וכיול ספורטיבי למתלים. לגרסה זו קליפרים באדום, ואל פריטי העיצוב החיצוני מצטרפים עיטורי ti מיוחדים.
הרכב מוצע רק ברמת הגימור 'סופריור' ובמפרט האבזור: תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מפתח חכם, מולטימדיה עם צג "10.25 ומחוונים מוקרנים.
-
עיצוב ונוכחות
למרות השינוי הגדול בבסיס, העיצוב דומה לזה של הדור הקודם ונראה כהתפתחות לא מפתיעה אך זורמת יותר. הרכב נראה רחב יותר, ביחוד מאחור בשל יחידות התאורה הארוכות — שגם תורמות לתחושה נמוכה. הסבכה הקדמית גדולה, קצת מוגזמת ולא נאה במיוחד.
-
תא נוסעים ומטען
בתא הנוסעים של ב.מ.וו סדרה 1 2021 בגרסת M135iX השינויים אינם גדולים ביחס למה שפגשנו ברמת הגימור 'M ספורט׳ של ה-118iS, ובהתחשב בכך שמדובר בגרסה כה יקרה, מה שפוגשים בפנים מאכזב, וחסרה גם תחושת "וואו".
ממושב הנהג השינוי הבולט הוא מעבר למערך המחוונים המוקרנים ומולטימדיה מדור חדש יותר עם צג "10.25. המחוונים נאים אבל אינם קריאים במיוחד. תנוחת הישיבה נמוכה, יוצרת אצל הנהג תחושה של רכב דינאמי. מושבי הספורט נאים, נוחים ושופעי אפשרויות כיוון.
עם זאת, ופרט לכיוון תמיכת הצד, תפעול מושב הנהג ידני, ובכלל האבזור אינו עשיר במיוחד.
המרחב מאחור מספק, מרווח הרגליים סביר, מרווח הראש גבולי. תא המטען יעיל ועשוי היטב.
-
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.5 ליטר בגרסת הבסיס מאיץ היטב ומייצר תחושת זריזות מכובדת. ביחס לדו-מצמדיות, לתיבה פעולה שקטה ונעימה — לעיתים על חשבון זריזות. עם זאת, בנסיעה איטית וזחילה, כמקובל בתיבות מסוג זה, היא עשויה להיות קופצנית והססנית. תצרוכת הדלק טובה ונעה סביב 10.8 ק"מ לליטר ביום מבחן מאוד מאומץ. בשיוט רגוע ניתן לראות 15 ק"מ לליטר ואף יותר.
בגרסה הבכירה, העברת הכוח לכל הגלגלים מבטיחה יציאה החלטית מהמקום, והיא צוברת בהמשך מהירות באופן מרשים, פעולת המנוע זורמת והוא שש לטפס מעלה.
צריכת הדלק סבירה ביחס לקצב המבחן ולתוואי: 8.8 ק"מ/ ל'. בקצב נינוח הצריכה עומדת על 12.4 ק"מ/ל'.
-
נוחות והתנהגות
בנסיעה איטית, בייחוד בעיר, ב.מ.וו סדרה 1 2021 נוקשה מדי על שיבושים קטנים ובינוניים. מערך המתלים אפקטיבי יותר דווקא כשפוגשים שיבושים גדולים והנוחות גם משתפרת במהירות בינעירונית — ועדיין, שיבושים בינוניים מורגשים מדי. גם רעשי הכביש והרוח מוחשיים.
למרות שינוי ההנעה, יש הנאה. כבר בשניות הראשונות היא מציגה תגובה זריזה לפקודות הנהג, עם תחושה נחושה ומדויקת. להיגוי משקל ותחושה עדיפים על הדגם היוצא, גם אם הוא מושפע לעיתים משיבושים ומלוחמת הגה.
בגרסת הבסיס, כשקרבים למגבלות, מרגישים את השפעת ההנעה הקדמית, וקל לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים; בגרסה הבכירה ההנעה הכפולה מאפשרת יכולת מרשימה ויוצרת תחושות מהנות יותר. הבלמים תפקדו היטב אבל חסרה נשיכה עם תחילת הלחיצה.
-
תמורה למחיר
הבעיה האמיתית בתחום התמורה שייכת לכל הקטגוריה. הקומפקטיות היוקרתיות שלפני שנים ספורות הבטיחו "יוקרה לכל פועל", התייקרו מהותית. סדרה 1 הבסיסית התייקרה ב-15 אחוז ביחס לדור הקודם ועדיין אינה עשירה במיוחד באבזור.
-
מה חדש בב.מ.וו סדרה 1 2021
תחילת שיווק גרסת 128ti בנובמבר 2021.
-
סיכום
בשל היכולת וההתנהגות ב.מ.וו סדרה 1 נותרה הבחירה בקטגוריה למי שמחפש תחושה דינאמית, ודורשת כעת פחות פשרות מבעבר בתחום המרווח. היא עדין מיוחדת וההתקדמות הטכנולוגית מורגשת, גם אם הנוחות ועיצוב תא הנוסעים אינם תמיד מרשימים.