טויוטה ראב 4 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ראב 4 שהוצג ב-1994 היה רכב הפנאי הראשון בעולם. הדור הזה הוא החמישי והגיע לישראל בינואר 2019, בסמוך לשיווק באירופה. בזמן שחלף מאז עודכנו רמות הגימור (בשנת 2020), הצטרפה להיצע גרסת פלאג אין (בשנת 2021), וממרץ השנה זכה הדגם לעדכון קוסמטי קליל.
במסגרת העדכון הוחלפו פנסי החזית והחישוקים. בתא הנוסעים תאורת לד פנימית ותאורת מתגים מקיפה יותר. כמו כן נוספה התרעה על שכחת ילדים ברכב. שאר המכלולים ומנועים נותרו כשהיו, אבל גרסת הבנזין והנעה קדמית כבר אינה משווקת בישראל (מתחילת השנה הזו), אלא רק בנזין והנעה כפולה (שהיתה גם קודם).
ראב 4 מבוסס על הפלטפורמה המתקדמת של TNGA בגרסה K שמיועדת לדגמים גדולים. הוא מוצע בכמה יחידות כוח. הגרסה ההיברידית משלבת מנוע בנזין 2.5 ל', 178 כ"ס ומנוע חשמלי עם 118 כ"ס. בגרסת ההנעה הקדמית ההספק המשולב הוא 218 כ"ס, כשבגרסת ההנעה הכפולה, שכוללת מנוע חשמלי נוסף מאחור, ההספק המשולב עומד על 222 כ"ס. לצד יחידות אלה מוצעת גם גרסת בנזין עם מנוע 2.0 ל' שמייצר 173 כ"ס, תיבה אוטומטית רציפה והנעה כפולה (כאמור שיווק גרסת הבנזין בהנעה קדמית הופסק בתחילת שנה זו).
גרסת הפלאג אין (PHEV) שהצטרפה להיצע באפריל 2021 מציעה את אותו מנוע בנזין אטמוספרי 2.5 ליטר בהספק מעט שונה, אבל השינוי המהותי הוא בצירוף שני מנועים חשמליים חזקים יותר עם 180 כ"ס כל אחד שמובילים להספק משולב של 306 כ"ס. בזכות סוללה של 18.3 קוט"ש, שגם גדולה בהשוואה לדגמים מקבילים, נתון הטווח החשמלי הרשמי הוא 75 ק"מ. בגרסה זו הסוללה גורמת להקטנת נפח תא המטען ב-90 ל' ל-490 ל'. משקל גרסה זו הוא 1930 ק"ג – 295 ק"ג יותר מאשר ההיברידית הרגילה כפולת ההנעה, 350 ק"ג יותר מאשר ההיברידית עם הנעה הקדמית.
גרסת ה-PHEV מוצעת ברמת גימור 'אמושן' הגבוהה יחסית. במפרט, בין השאר, תאורת לד, חישוקי "19, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, מולטימדיה עם צג "9, תצוגה עילית, ריפוד דמוי עור ועוד. מערך הבטיחות מלא, וכולל גם התרעה על שכחת ילדים.
על יתר רמות הגימור אפשר לקרוא בדף הדגם של שנת 2020.
-
עיצוב ונוכחות
הפנסים החדשים והחישוקים השונים לא שינו את התפיסה העיצובית. ראב 4 מעוצב עם המון זוויות בהתאם לקו העדכני והספורטיבי של טויוטה. אמנם חלק מפרטי העיצוב גסים ומעט מגושמים, אך כמכלול הם תורמים ליצירת מראה מעניין, מגודל, ואגרסיבי.
-
תא נוסעים ומטען
תא הנוסעים ממשיך באותה תפיסה עיצובית של החוץ, אך התוצאה מעט כבדה וקודרת בשל הצבע השחור ששולט ברחבי התא. החומרים מעורבים, איכותיים למעלה ופשוטים (מידי) למטה, כשהביצוע וגם איכות ההרכבה לא מתעלים. הנדסת האנוש טובה, כוללת תפעול חיצוני לבקרת המיזוג, מערכת השמע.
המרחב מלפנים ממוצע ביחס למקובל בדגמי פנאי קומפקטיים. מאחור המרחב טוב עם רצפה כמעט שטוחה לטובת הנוסע שבמרכז. תא המטען בנפח 580 ל' (490 ל‘ בגרסה ההיברידית-נטענת) גדול ושימושי, אך הכיסוי הנגלל והדיפון אינם איכותיים דיים.
 
-
מנוע וביצועים
ראב 4 מוצע בשלוש גרסאות: בנזין 2.0 ל' (175 כ"ס), היברידית 2.5 ל' (218-222 כ"ס), היברידית-נטענת (306 כ"ס). התיבה בגרסת הבנזין היא אוטומטית-רציפה ובגרסאות ההיברידיות שונה במבנה (מפצל-כוח) אך מתפקדת באופן דומה.
לגרסת הבנזין ביצועים טובים, אינה מתעלה תחת עומס ומספקת בשימוש רגיל. היחידה ההיברידית מייצרת ביצועים עדיפים ואופי הפעולה שלה נמרץ משמעותית. הגרסה ההיברידית-נטענת היא כבר אופרה אחרת לחלוטין, עם ביצועים זריזים הרבה יותר.
אופי תיבת ההילוכים בכל הגרסאות זהה ובעומס המנוע נשמע מתאמץ מידי.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בגרסה ההיברידית בינונית. כיול המתלים נוקשה יחסית, ושיבושים קטנים, בייחוד בנסיעה בעיר, מורגשים היטב בתא הנוסעים. גרסת הבנזין וגרסת ה-PHEV מציעות נוחות נסיעה עדיפה בזכות כיול מתלים רך יותר. בגרסת ה-PHEV גם בידוד רעשים עדיף על פני שתי הגרסאות האחרות שרועשות מידי בכל פרמטר (מנוע, כביש ורוח).
הפיצוי על הכיול הקשיח מורגש בהתנהגות וביכולת דינמית טובה, גם אם היא לא מאוד מהנה. בנסיעת שבילים, מפגין ראב 4 חוסן נאה בזכות אותה נוקשות, אך נוחות הנסיעה בינונית מאותה סיבה. גם בנסיעה בשבילים בולטת רמת רעש גבוהה. גרסת ה-PHEV נוחה ושקטה יותר גם בשביל.
 
 
 
-
תמורה למחיר
ראב 4 נראה טוב, מצויד היטב ומאוד חסכוני בדלק. מנגד תא הנוסעים בינוני באיכותו, חלל הנוסעים רועש, המתחרים מציעים נוחות נסיעה וביצועים עדיפים והמחיר יקר. הוא ממשיך להנות מוניטין אמינות ושמירת ערך מצוינים ומכאן התמורה הגבוהה שהוא מעניק.
-
בטיחות
ארגון EURONCAP בחן את ראב 4 כשהוצג ב-2019, והעניק לו ציון של חמישה כוכבי בטיחות. בכל רמות הגימור נמצא בלימת חירום אוטונומית, שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורי דרך, עמעום אוטומטי. משנה זו גם התרעה על שכחת ילדים ברכב.
-
צריכת דלק
תצרוכת הדלק נעה בימי המבחן בין 11 ק"מ/ל' בגרסת הבנזין ל-13.2 ק"מ/ל' בגרסה ההיברידית. בגרסת ה-PHEV הצלחנו להשיג טווח חשמלי של 50 ק"מ, כשצריכת הדלק ללא סיוע הסוללה עמדה על 11.2 ק"מ/ל'.
-
מה חדש בטויוטה ראב 4 2022
במרץ 2022 הגיע הדגם לאחר עדכון קוסמטי קליל שבמסגרתו הוחלפו פנסי החזית והחישוקים. בתא הנוסעים תאורת לד פנימית, תאורת מתגים מקיפה יותר. כמו כן נוספה התרעה על שכחת ילדים ברכב.
בנוסף גרסת מנוע בנזין והנעה קדמית כבר אינה משווקת בישראל (מתחילת השנה הזו), אלא רק בנזין והנעה כפולה (שהיתה גם קודם).
 
-
סיכום
המחיר יקר והתמורה בינונית, אבל בהתבסס על טבלת המכירות נראה שהתמורה פחות מפריעה לקהל הלקוחות המושבע.