טויוטה ראב 4 2021 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
ראב 4 הוצג בשנת 1994 והיה רכב הפנאי הראשון. מאז זכה להצלחה גדולה בעולם והיה לאחד הדגמים הנמכרים ביותר של היצרנית היפנית. הדור הזה הוא החמישי והגיע לישראל בינואר 2019, בסמוך לשיווק באירופה. מאז לא השתנה הדגם, ורק עודכנו רמות הגימור (בשנת 2020). השנה הצטרפה להיצע הדגם גרסת פלאג אין (PHEV) עם יכולת נסיעה על חשמל בלבד לטווח רשמי של 75 ק"מ.
ראב 4 מבוסס על הפלטפורמה המתקדמת של TNGA בגרסה K שמיועדת לדגמים גדולים. הוא מוצע בכמה יחידות כוח. הגרסה ההיברידית משלבת מנוע בנזין 2.5 ל', 178 כ"ס ומנוע חשמלי עם 118 כ"ס. בגרסת ההנעה הקדמית ההספק המשולב הוא 218 כ"ס, כשבגרסת ההנעה הכפולה, שכוללת מנוע חשמלי נוסף מאחור, ההספק המשולב עומד על 222 כ"ס. לצד יחידות אלה מוצעת גם גרסת בנזין עם מנוע 2.0 ל' שמייצר 173 כ"ס, תיבה אוטומטית רציפה והנעה קדמית או כפולה.
גרסת הפלאג אין שהצטרפה להיצע באפריל השנה מציעה את אותו מנוע בנזין אטמוספרי 2.5 ליטר בהספק מעט שונה, אבל השינוי המהותי הוא בצירוף שני מנועים חשמליים חזקים יותר עם 180 כ"ס כל אחד שמובילים להספק משולב של 306 כ"ס. בזכות סוללה של 18.3 קוט"ש, שגם גדולה בהשוואה לדגמים מקבילים, נתון הטווח החשמלי הרשמי הוא 75 ק"מ. בגרסה זו הסוללה גורמת להקטנת נפח תא המטען ב-90 ל' ל-490 ל'. משקל גרסה זו הוא 1930 ק"ג – 295 ק"ג יותר מאשר ההיברידית הרגילה כפולת ההנעה, 350 ק"ג יותר מאשר ההיברידית עם הנעה הקדמית.
גרסת ה-PHEV מוצעת ברמת גימור 'אמושן' הגבוהה יחסית. במפרט, בין השאר, תאורת לד, חישוקי "19, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, מולטימדיה עם צג "9, תצוגה עילית, ריפוד דמוי עור ועוד. מערך הבטיחות מלא, וכולל גם התרעה על שכחת ילדים.
על יתר רמות הגימור אפשר לקרוא בדף הדגם של שנת 2020.
-
עיצוב ונוכחות
המראה מכריז כי הוא רכב פנאי שההשראה להופעתו הגיעה מדגמי שטח, ואת זה הוא עושה גם באמצעות עיצוב בוטה, וממש לא מצטנע.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג עוצבה אף היא בגישה זו, והיא מבוססת על משטחים בפאזות שונות, כולל סביב לוח המחוונים, ובולט בה המסך המרכזי. החומרים מעורבים, איכותיים למעלה ופשוטים (מידי) למטה, כשהביצוע וגם איכות ההרכבה לא מתעלים. הנדסת האנוש טובה, כוללת תפעול חיצוני לבקרת המיזוג, מערכת השמע.
המרחב מלפנים ממוצע ביחס למקובל בדגמי פנאי קומפקטיים. מאחור המרחב טוב, ורצפה כמעט שטוחה מעניקה גם לנוסע במרכז מרווח ברכיים נאה. תא המטען בנפח 580 ל' (490 ל‘ בגרסה ההיברידית-נטענת) גדול ושימושי, אך הכיסוי הנגלל והדיפון אינם איכותיים דיים.
 
-
מנוע וביצועים
ראב 4 מוצע בשלוש גרסאות: בנזין 2.0 ל' (175 כ"ס), היברידית 2.5 ל' (218-222 כ"ס), היברידית-נטענת (306 כ"ס). התיבה בגרסת הבנזין היא אוטומטית-רציפה ובגרסאות ההיברידיות שונה במבנה (מפצל-כוח) אך מתפקדת באופן דומה.
לגרסת הבנזין ביצועים טובים, אינה מתעלה תחת עומס ומספקת בשימוש רגיל. היחידה ההיברידית מייצרת ביצועים עדיפים ואופי הפעולה שלה נמרץ משמעותית. הגרסה ההיברידית-נטענת היא כבר אופרה אחרת לחלוטין, עם ביצועים זריזים הרבה יותר.
אופי תיבת ההילוכים בכל הגרסאות זהה ובעומס המנוע נשמע מתאמץ מידי.
 
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים בגרסה ההיברידית נוקשה יחסית. שיבושים קטנים, בייחוד בעיר, מורגשים היטב כשאלה הגדולים מסוננים כראוי. לגרסת הבנזין וגם לגרסת ה-PHEV כיול מתלים שונה, ונוחות נסיעה עדיפה. בגרסת ה-PHEV גם בידוד רעשים עדיף על פני שתי הגרסאות האחרות שרועשות מידי בכל פרמטר (מנוע, כביש ורוח).
היכולת הדינמית, גם בזכות אותו כיול נוקשה, טובה. בשבילים, מפגין ראב 4 חוסן נאה בזכות אותה נוקשות, אך נוחות הנסיעה בינונית מאותה סיבה. גם בנסיעה בשבילים בולטת רמת רעש גבוהה.
גרסת ה-PHEV נוחה ושקטה יותר גם בשביל.
 
-
תמורה למחיר
ראב 4 נראה טוב, מצויד היטב ומאוד חסכוני בדלק. המחיר יחסית יקר והמתחרים מציעים ביצועים ו/או איכות נסיעה טובים יותר. עם זאת, כל אלה אינם מפריעים לו להתמקם בקצה העליון של טבלת המכירות.
-
התפלגות מכירות
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2021 הגרסה הנמכרת הייתה E MOTION 2.5 ליטר היבריד עם כ-4100 יחידות.
אחריה גרסת E VOLVE 2.5 ליטר היבריד עם כ-1400 יחידות.
 
-
בטיחות
ארגון EURONCAP בחן את ראב 4 כשהוצג ב-2019, והעניק לו ציון של חמישה כוכבי בטיחות. בכל רמות הגימור נמצא בלימת חירום אוטונומית, שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורי דרך, עמעום אוטומטי.
-
צריכת דלק
תצרוכת הדלק נעה בימי המבחן בין 11 ק"מ/ל' בגרסת הבנזין ל-13.2 ק"מ/ל' בגרסה ההיברידית, כשצריכת הדלק ללא סיוע הסוללה עמדה על 11.2 ק"מ/ל'.
 
-
טווח נסיעה
בגרסת ה-PHEV הצלחנו להשיג טווח חשמלי של 50 ק"מ.
-
מה חדש בטויוטה ראב 4 2021
באפריל 2021 החל שיווק גרסת ה-PHEV. גרסה זו מגיעה ברמת גימור אחת גבוהה למדי, עם הנעה כפולה ובמחיר גבוה. לגרסה זו הספק כולל של 306 כ“ס, טווח נסיעה חשמלי של עד 75 ק“מ ונתון האצה ל-100 קמ“ש העומד על 6 שניות בלבד.
-
סיכום
מחירו של טויוטה ראב 4 נמצא בקצה העליון של הקטגוריה, בחלק מהפרמטרים הוא מרשים (מרווח, חיסכון בדלק), בסעיפים אחרים פחות.