ב.מ.וו סדרה 1 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
לקראת 2022 החל שיווקה בישראל של הגרסה הספורטיבית החדשה 128ti, שהוצגה ב-2020. הסימול ti מקורו בגרסת ביצועים מ-1967, והפך לסימול אייקוני עבור דגמים קטנים וספורטיביים של היצרנית הבאוורית.
גרסה 128ti מתמקמת בין הגרסאות הרגילות של סדרה 1 (136 כ"ס) ובין M135 הבכירה (306 כ"ס) ל-128ti מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר 4 צילינדרים המייצר 265 כ"ס ו-40.8 קג"מ, תיבה אוטומטית 8 הילוכים והנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.1 שניות והמהירות המרבית 250 קמ"ש.
בהשוואה ל-M135, הגרסה החדשה קלה ב-115 ק"ג ומשקלה 1520 ק"ג, ובהשוואה לגרסאות הרגילות היא מונמכת בס"מ אחד. במפרט הייעודי לה דיפרנציאל מוגבל החלקה, מוטות מייצבים קשיחים יותר וכיול ספורטיבי למתלים. לגרסה זו קליפרים באדום, ואל פריטי העיצוב החיצוני מצטרפים עיטורי ti מיוחדים.
הרכב מוצע רק ברמת הגימור 'סופריור' ובמפרט האבזור: תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מפתח חכם, מולטימדיה עם צג "10.25 ומחוונים מוקרנים.
-
עיצוב ונוכחות
נגיעות המכחול האדומות בעיצוב החיצוני של ה-ti צורמות לטעמנו. השבכה, חישוקי ה־"19 ומסגרות השמשות השחורות מסייעות.ליצור מראה אגרסיבי מזה של M135. בסופו של דבר החלקים הכהים מאזנים את המופע הרעשני של האדומים, והרכב נראה קליל ונאה.
-
תא נוסעים ומטען
בתא הנוסעים מקבלים את פנינו מושבי ספורט במבנה משכנע ובריפוד כחלחל (מעט מיושן).
סביבת נהג המוכרת יעילה ועשויה היטב, אבל כיסוי הגג אינו נראה איכותי. לוח המחוונים המוקרנים מרשים, אך מתאים יותר לרכב שאינו ספורטיבי.
 
ברכב כה יקר מאכזב לגלות שבקרת האקלים אינה מפוצלת ולרכב אין פתח מיזוג מאחור; כיוונון המושבים נעשה באופן ידני וכיוון המשענת אינו נוח. תנוחת הנהיגה נמוכה, כיאה לרכב כזה, אך הראות לאחור מוגבלת.
מאחור המרחב סביר. לתא המטען נפח מספק של 380 ליטרים.
 
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו־בנזין 2.0 ליטר מייצר 265 כ"ס — יותר מכפול מההספק של tii המקורית. פעם "אימתני", היום "נאה".
תגובת המנוע אינה כוחנית בשבריר שנייה ראשון, אך בהמשך הקצב מרשים. ככל הקשור בתחושה, המנוע הזה — גם בגלל אותה זמינות כוח במרכז, גם בגלל שבסל"ד גבוה הוא משדר שהוא פחות אפקטיבי — אינו יוצר אופי ספורטיבי.
שילוב ההילוכים בנהיגה רגילה נעים וחלק, אך תחת עומס התיבה לא מגיבה תמיד בזריזות נדרשת.
 
-
נוחות והתנהגות
הנוחות סבירה, בוודאי ביחס לאופי הספורטיבי של הרכב. כן, המכונית "עסוקה" בכבישים עירוניים, אבל היא אינה נחבטת, וככל שעולה המהירות נוחות הנסיעה משתפרת, ועל גלי כביש היא מרוסנת היטב. רעשי הכביש והרוח בולטים.
עם לחיצה נחושה על המצערת, גלגל ההגה, שמשקלו אף פעם אינו כבד מספיק, מפרפר בידיים. אותה לוחמת הגה והכוח המאתגר את אחיזת הגלגלים יורגשו גם בפניות.
כצפוי מהספק כזה לגלגלים הקדמיים, הנטייה הראשונה היא לתת־היגוי, אבל הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה 'מכניס' את הרכב לתוך הפנייה, מהדק את הקו ומסייע לייצר קצב מסחרר. איכשהו, בניגוד ל־135, התגובות יותר מדודות מנחושות וזה נכון גם לבלמי M בהם הרכב מצויד.
 
-
תמורה למחיר
המחיר של ה-128ti אינו נמוך, אבל סביר מול השילוב של כוח ויוקרה. במקומות רבים היא הוצגה כמתחרה ישירה לגולף GTI, אבל בארץ נקודת המוצא שונה, כאשר 128ti יקרה מ־GTI ב־50,000 שקלים ופחות מאובזרת ממנה.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק טובה; 9.7 ק"מ/ל' בתוואי המבחן המכבידים, 13-15 ק"מ/ל' בקצב נינוח.
-
מה חדש בב.מ.וו סדרה 1 2022
תחילת שיווק גרסת 128ti בנובמבר 2021.
-
סיכום
גרסת הכניסה לעולם של ב.מ.וו מצליחה לשמר את האופי של המותג, אבל מחירה גבוה מדי.