ב.מ.וו X1 2022 יד שניה חוות דעת
נבדק על ידי אלגוב אוהד-
רקע כללי
בנובמבר 2022 נחת בארץ הדור הרביעי של ב.מ.וו X1. הדגם החדש, כקודמו, מתבסס על רצפת ההנעה הקדמית UKL, כעת בגרסה 2 שלה; והוא גדול מקודמו בכל הממדים. נפח תא המטען 540 ליטרים ועד 1600 ליטרים עם מושבים מושטחים. משקל הרכב 1500 ק"ג.
שינוי משמעותי בסביבת הנהג הוא עם הטמעת הדור השמיני של מערך התפעול i-דרייב ומסך "10.7 שדרכו שולט הנהג ברוב מערכות הרכב. מסך זה משולב במסגרת אחת עם מחוונים מוקרנים בגודל "10.25.
ב.מ.וו X1 מוצע בחו"ל בגרסאות בנזין, דיזל, היברידית-נטענת וחשמלית. תחילת השיווק בישראל היא בגרסת 18i בלבד – טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 136 כ"ס ו-23.4 קג"מ; התיבה דו-מצמדית וההנעה קדמית.
במפרט הבטיחות המועשר בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה, ניטור היקפי ואקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.
ב.מ.וו X1 בגרסת 18i מוצע בשתי רמות גימור. ברמת הגימור 'סטייל' הבסיסית תאורת לד, חישוקי "17, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, בקרת אקלים דו-אזורית, פתחי מיזוג לאחור וריפוד דמוי עור.
ב-'M ספורט' הבכירה בולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית, ובנוסף: תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "18, מפתח חכם, פקדי הילוכים בהגה ותפעול חשמלי למושב הנהג.
-
עיצוב ונוכחות
עיצוב הדגם החדש מזוות יותר, והתוצאה הכוללת היא רכב בולט יותר למראה. זה לא בהכרח מוצלח מכל הזוויות, והחזית מגושמת מדי. מנגד, לאחוריים עיצוב מושך ונאה.
-
תא נוסעים ומטען
שינוי משמעותי נעשה בסביבת הנהג, בה בולט צג "10.7 קעור החובר למחוונים מוקרנים, כולם בניהול הדור ה-8 של i-דרייב.
התוצאה הוא אפשרויות תפעול רבות, כמעט כולן דרך הצג הגדול, וגם סרבול בביצוע בגלל צורך לעבור תכופות בין תפריטים.
האווירה נעימה ושילוב הגוונים נאה, אבל חלקים לא מבוטלים מחומרי הדיפון עשויים פלסטיק קשיח, והמתגים שעל גלגל ההגה נראים פשוטים.
מושב הנהג נאה ותפעולו חשמלי. תנוחת הנהיגה אינה מושלמת ואינה גבוהה דיה לסוג רכב שכזה.
מאחור המרחב נאה. ברמת הגימור הבכירה ניתן להזיח את המושב האחורי (לטווח של 13 ס"מ) ולכוון את זווית המסעד המתפצלת לשלושה חלקים.
נפח תא המטען נאה, והמבנה יעיל ושימושי.
 
-
מנוע וביצועים
מפרט המנוע ומערכת ההעברה דומה לאלה שדגם הפורש. מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 136 כ"ס, תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים והנעה קדמית.
עם זאת, בדגם החדש פעולת המנוע חלקה מקודמו וזו של התיבה נעימה יותר. עם זאת, כמקובל בתיבות כפולות-מצמד, בזחילת חניה פעולתה אינה רהוטה ועם תחילת תנועה נרשמת מעט השתהות.
לפי הנתונים, הרכב רחוק מלהרשים בביצועיו בכלל, בוודאי ביחס לרכב מגודל של מותג יוקרה; אלא שבפועל חטיבת הכוח יעילה – הרבה בזכות נתון המומנט המכובד ורצועת הכוח המאוד רחבה. רק במהירות גבוהה ותחת עומס של עקיפה בתנאים מכבידים או עלייה ממושכת, מחסור הכוח מורגש.
 
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר טובה עם מעבר על שיבושים קלים או בינוניים, וכך גם מחוצה לה. על מפגעים גדולים יותר הנוחות טובה פחות והם מורגשים יותר מדי. רעשי הרוח בולטים ורעשי הכביש סבירים.
בפניות מהירות מפגין X1 כי הוא רכב שיכולתו הדינמית בהחלט נאה. משקל ההגה ברגיל קל מדי, אבל ב'ספורט' הוא משתפר - ותגובותיו חדות מאוד בתחילת ההפנייה.
זינוקים החלטיים יגרמו ללוחמת הגה קלה ולתחושת דרמה. לבלמים פעולה נכונה וצפויה.
 
-
תמורה למחיר
ה-X1 החדש מדגיש את הבעייתיות המובנית בתמורה למחיר בדגמי פנאי קטנים של מותגי יוקרה. טוב ככל שיהיה, קשה להצדיק רכב עם 136 כ"ס שעולה כמעט 300 אלף שקלים.
-
צריכת דלק
בתוואי המבחן שהיה מאמץ הצריכה הייתה 12.4 ק"מ/ל', ובשיוט נעה בין 14.5 ל-16 ק"מ/ל'.
-
מה חדש בב.מ.וו X1 2022
תחילת שיווק הדור החדש בישראל בנובמבר 2022.
-
סיכום
ב.מ.וו X1 החדש טוב מקודמו – בהופעה, באבזור, בהתנהלות – ועומד היטב מול מתחריו היוקרתיים האחרים. אבל המחיר גבוה מדי.