יונדאי איוניק 5 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
יונדאי איוניק 5 הוא רכב פנאי המבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית, ומוצע בעולם בגרסאות הנעה אחורית וכפולה, ובשתי גרסאות טווח.
אורכו של איוניק דומה לזה של רכב פנאי קומפקטי, אבל בסיס הגלגלים שלו ארוך מאוד, כמו של מכונית סלון גדולה. לאיוניק 5 תא מטען בנפח נאה של 531 ליטרים מאחור, ובנוסף יש לו חלל אחסון של 57 ליטר מלפנים.
בתחילת הדרך הוצעה איוניק 5 בארץ בגרסת הנעה אחורית וטווח הארוך, עם 217 כ"ס, סוללת 72.5 קוט"ש וטווח של 451-481 ק"מ (בהתאם לרמת הגימור וגודל החישוקים). בהמשך הצטרפה גרסה כפולת מנועים והנעה עם 305 כ"ס וטווח של 430 ק"מ.
בפברואר 2022 הוצגה גרסה משופרת (סוללה, טעינה, ניהול), וביוני 2023 נחשפה גרסה ספורטיבית בשם איוניק 5N עם 650 כ"ס ותכנון שלדה/אלקטרוניקה פורץ דרך.
-
עיצוב ונוכחות
איוניק 5 מעוצב בצורה ייחודית ועדכנית. מופע מרשים ומושך את העין של עיצוב רטרו-עתידני - אך הוא לא יהיה לטעם כולם.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג מרשימה בעיצוב הנקי והמודרני. הקווים הנמתחים מקצה לקצה מעניקים תחושה שמדובר ברכב גדול ממה שהוא - ואיוניק 5 הוא רכב גדול, שלא תטעו.
החומרים עצמם מרשימים פחות וישנם לא מעט פלסטיקים נוקשים. ברמות הגימור הגבוהות דיפוני העור משפרים את המצב.
הנדסת האנוש דורשת עקומת למידה. שפע המסכים ועומס המידע עשוי לבלבל.
תנוחת הנהיגה גבוהה, שדה הראייה טוב ומושב הנהג מוצלח. המרחב מלפנים נדיב ביותר.
המרחב מאחור עצום לכל הכיוונים. ברמות הגימור הגבוהות ישנם מושבים מתכווננים חשמלית.
תא המטען גדול ושימושי.
-
מנוע וביצועים
איוניק 5 עם הנעה אחורית (217 כ”ס) הוא רכב זריז מאוד, בייחוד עד 100 קמ"ש. לאחר מכן הוא מאיץ באופן פחות החלטי, אך עדיין מנפק תאוצות ביניים נאות. מצב 'ספורט' מחדד את התגובות.
לגרסת ההנעה הכפולה (305 כ”ס) כבר ביצועים מצוינים ממש (5.2 שניות בלבד ל-100 קמ”ש) בכל מצב ובכל קנה מידה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בינונית למדי ורוב סוגי השיבושים מורגשים מדי. לעיתים המתלים רועשים במעבר עליהם. בידוד רעשי הכביש והרוח סביר.
התנהגות הכביש טובה למדי. לגרסת ההנעה הכפולה התנהגות טובה עוד יותר, אפילו מהנה. יכולת הבלימה טובה אך תחושת הדוושה דורשת הסתגלות. יש המון מצבי בלימה רגנרטיבית, כולל מצב של נהיגה בדוושה אחת.
-
תמורה למחיר
המחיר מקביל לזה של דגמים דומים אחרים, והתמורה טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
איוניק 5 מוצע בשלוש רמות גימור. 'פרסטיג'' כוללת תאורת לד, חישוקי "19, בקרת אקלים עם פתחים מאחור, מפתח חכם ותפעול חשמלי של מושב הנהג; רמת גימור 'סופרים' מוסיפה גג פנורמי; ברמת הגימור 'עלית' חישוקי "20, מצלמות היקפיות, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושב הנוסע, שיחד עם מושב הנהג משודרג ומאוורר, ומרופד עור.
-
בטיחות
בשנת 2021 איוניק 5 נבדק ביורו NCAP וזכה בחמישה כוכבי בטיחות.
מפרט הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירת הרכב במרכז נתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. ברמת הגימור הגבוהה, הקרנת תמונת שטח מת במחוונים בזמן איתות.
-
טווח נסיעה
במבחן דרכים מאומץ רשמה גרסת ההנעה האחורית ברמת גימור ‘עילית’ טווח נסיעה של כ-335 ק”מ.
במבחן טווח שמדמה שימוש נורמטיבי השגנו 410 ק”מ.
לגרסת ההנעה הכפולה טווח נסיעה של 330-380 ק”מ כתלות באופי השימוש.
-
מה חדש ביונדאי איוניק 5 2024
אין שינוי בשנת הדגם 2024.
-
סיכום
רכב פנאי חשמלי מרשים.