ב.מ.וו X1 2024 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
הדור השלישי של ב.מ.וו X1 נחשף ביוני 2022. מדובר ברכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) של היצרנית המבוסס על פלטפורמת UKL אותה הוא חולק עם ב.מ.וו סדרה 1 ו-2 החדשות, ב.מ.וו X2 ודגמי מיני השונים.
ב.מ.וו X1 החדש גדול מקודמו עם אורך של 450 ס"מ (6+) רוחב של 184.5 ס"מ (2.5+), גובה של 164 ס"מ (3+) ובסיס גלגלים הנמתח על פני 269 ס"מ (2+). ב.מ.וו מציינת כי הצמיחה במידות מאפשרת מרחב עדיף לנוסעים ותא מטען גדול יותר בנפח 540 ל' (35 ל' יותר).
עם תחילת השיווק הוצעה בישראל רק גרסת הבנזין הבסיסית המכונה xDrive18i ולזו מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ל' (3 ציל') המפיק 136 כ"ס ומשודך לתיבה רובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים.
בנובמבר 2024 החל שיווקה של גרסת M35i הספורטיבית. גרסה זו מצוידת במנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 300 כ"ס ו-40.8 קג"מ. התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, וההנעה כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 5.4 שניות והמהירות מוגבלת ל-250 קמ"ש.
בגרסה זו בלמי M ספורט, חישוקים מגודלים והנמכת מרכב קלה. לאלה מצטרפים שינויים במבנה ובעיצוב; הפגושים אגרסיביים יותר, מאחור ארבעה פתחי מפלט ופריטי עיצוב ספורטיביים סביב.
בתא הנוסעים ריפוד אלקנטרה נאה יותר, חגורות בטיחות אדומות, מושבי ספורט מלפנים ומערכת שמע משודרגת.
השיווק בישראל החל בנובמבר 2022.
-
עיצוב ונוכחות
הדור החדש של X1 מציע עיצוב רבוע וקשוח יותר מזה של הדור הקודם שהיה מאוד מתון ומיניוואני במראה.
המופע בולט ורב רושם – תאהבו או לא, קשה להתעלם ממנו.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נאה למדי, מעוצבת לפי הקו הנוכחי של היצרנית הכולל לוח מחוונים מוקרן וצג מולטימדיה קעור. התוצאה מודרנית ואלגנטית אך לעיתים מסורבלת ומסובכת לתפעול – מרבית המערכות מתופעלות דך הצגים וזה מחייב הסטת תשומת לב מהכביש. איכות החומרים ברמה מעורבת – יש איכותיים ומרשימים, אך יש גם לא מעט פלסטיק נוקשה שאינו הולם את המחיר.
מושב הנהג נאה אך הוא אינו נוח בנסיעה ארוכות (אין כוונון תמיכה לגב תחתון). תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית.
המרחב מאחור טוב מאוד לשני נוסעים, אך לשלישי יהיה מעט צפוף בגלל מנהרת ההינע. ניתן להזיח את הספסל לפנים-אחור.
תא המטען גדול למדי ויעיל במבנה.
-
מנוע וביצועים
גרסת הבנזין שנבחנה עושה שימוש במנוע 1.5 ל' מוגדש (3 ציל') המפיק הספק צנוע ביותר – 136 כ"ס בלבד – ובשידוך לתיבה רובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים.
לזכותו של הסידור הזה אופי פעולה נעים ומעודן מבעבר, וביצועים יעילים ביום-יום, אפילו מפתיעים ביחס להספק הצנוע.
לחובתו – בעומס גבוה מורגש מחסור בכוח.
גרסת M35i טרם נבחנה.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה בעיר טובה, במיוחד במעבר על שיבושים קטנים ובינוניים – וזה לדגם שנבחן עם חבילת 'M-ספורט' הכוללת בולמים אדפטיביים. על שיבושים גדולים הנוחות הייתה פחות טובה. מחוץ לעיר הוא נעים למדי.
רעשי הרוח נשמעים יותר מן הרצוי, אלה של הכביש מטופלים באופן סביר.
התנהגות הכביש מוצלחת מאוד לרכב מסוגו, אפילו מהנה. ההגה מהיר תגובה ובמצב 'ספורט' בעל משקל טוב. לבלמים יכולת טובה.
נוחות הנסיעה בשבילים טובה, אך ה-X1 לא משדר חוסן רב.
-
תמורה למחיר
מחירו לא נמוך, הספק המנוע בגרסת הבסיס כן נמוך – כך שהתמורה בינונית.
-
גרסאות ורמות גימור
ב.מ.וו X1 מוצע בשתי רמות גימור.
רמת 'סטייל' כוללת תאורת לד מלאה, חישוקי 17 אינץ', גג זכוכית, בקרת אקלים מפוצלת, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, ריפוד דמוי עור ועוד.
רמת 'M ספורט' מוסיפה בולמים אדפטיביים, תאורת לד אדפטיבית, חישוקי 18 אינץ' (20 אינץ' בגרסה הבכירה) תפעול חשמלי למושב הנהג ועוד.
בגרסת M35i גם ריפוד אלקנטרה נאה יותר, חגורות בטיחות אדומות, מושבי ספורט מלפנים ומערכת שמע משודרגת.
-
בטיחות
ב.מ.וו X1 נבדק ע"י NCAP בשנת 2022 וקיבל דירוג של חמישה כוכבי בטיחות עם ציונים של 86% בהגנה על מבוגרים ו-89% בהגנה על ילדיםו-76% בהגנה על הולכי רגל.
היצע מערכות הבטיחות המתקדמות כולל: בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי לשטחים מתים, מערכת בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור ועוד.
-
צריכת דלק
צריכת הדלק הממוצעת במבחן הדרכים לגרסת xDrive18i עמדה על 12.4 ק"מ לליטר. לא רע, אבל לא מצוין.
בשיוט קיבלנו כ-14.5-16 ק"מ לליטר בהתאם לעומס.
גרסת M35i טרם נבחנה.
-
מה חדש בב.מ.וו X1 2024
תחילת שיווק גרסת M35i הבכירה בנובמבר 2024.
-
סיכום
ב.מ.וו X1 הוא רכב טוב בבסיסו, אך יקר.